Pressemeddelelse

Klimamålet i 2030 er indenfor rækkevidde, men vejen er stadig usikker

Vejen mod 2030-målet er blevet betragteligt kortere. Klimaministeriet vurderer, at den såkaldte CO2-manko er nede på 1,5 millioner tons i 2030. Samtidig viser klimafremskrivningen, at el-og fjernvarmesektoren bliver den første sektor uden udledninger. Der er faktisk udsigt til negative udledninger på 0,3 tons CO2. Men selvom vejen er blevet noget kortere, er den stadig forbundet med store risici. Derfor er det vigtigt med en fokuseret indsats for at få elektrificeret det fossile energiforbrug, mener Green Power Denmark.

Elbilsoplader og elmaster

Heldigvis spår klimafremskrivningen, at elektrificeringen af transporten går den rigtige vej. Klimaministeret vurderer, at der vil være 1,2 millioner grønne biler på vejene i 2030, hvor 925.000 af dem er elbiler. Derudover vil elektrificering af den tunge vejtransport for alvor komme i gang frem mod 2030, hvor 20 procent lastbilerne vil køre på el. Foto: Jeppe Carlsen

Den såkaldte CO2-manko var sidste år 5,4 millioner tons. I år er den faldet til 1,5 millioner tons. Det skyldes blandt andet en mere positiv forventning til antallet af elbiler. Derudover vurderer klimafremskrivningen, at el- og fjernvarmesektoren står til at blive den første sektor uden CO2-udledninger. Faktisk vil sektoren levere negative CO2-udledninger i 2030. Det vurderer Klima-, Energi- og Forsyningsministeret i  'Klimastatus og -fremskrivning 2024'.

- Vejen mod klimamålet i 2030 bliver hele tiden kortere. Det er en rigtig god nyhed for klimaet. Men de sidste kilometer frem mod målstregen er både ujævne og fyldt med hårnålesving. I de kommende seks år bliver der brug for en fokuseret indsats, hvis vi skal lykkes, siger Martin Ingerslev, cheføkonom i Green Power Denmark.

Der er stadig usikkerheder forbundet mange af klimatiltagene. For eksempel skal en stor del af de forventede CO2-reduktioner frem mod 2030 komme fra nye CCS-anlæg - nærmere bestemt 2,5 millioner tons. Her er tale om investeringer i milliardklassen til nye CO2-fangstanlæg, logistik- og lagringsfaciliteter. Alle investeringer skal ske indenfor få år, og alle anlæg skal levere reduktioner fuldt ud fra 1. januar 2029, hvis forudsætningerne i klimafremskrivningen skal være opfyldt.

- Politikerne har satset stort på CO2-fangst og lagring for at nå 2030-målet. Men der er stadig et stort spørgsmål, om hele potentialet kan nås inden 2030. Det seneste CCS-udbud blev både væsentligt dyrere og leverede færre CO2-reduktioner end tidligere antaget, siger Martin Ingerslev.

Heldigvis spår klimafremskrivningen, at elektrificeringen af transporten går den rigtige vej. Klimaministeret vurderer, at der vil være 1,2 millioner grønne biler på vejene i 2030, hvor 925.000 af dem er elbiler. Derudover vil elektrificering af den tunge vejtransport for alvor komme i gang frem mod 2030, hvor 20 procent lastbilerne vil køre på el.

Selvom fremskrivningen viser fremgang, vil transportsektoren fortsat være den næststørste udleder, kun overgået at landbruget. 

- I 2030 vil energisektoren levere 100 procent grøn energi, så det handler om at få de sektorer, som stadig bruger fossile brændsler, til at køre på strøm. Det gælder ikke mindst vejtransporten. Selvom det går den rigtige vej, er det afgørende, at vores afgiftssystem fortsat tilskynder til, at så mange biler og lastbiler som muligt kører på strøm i 2030. Særligt hvis de andre veje mod klimamålet viser sig ikke at levere tilstrækkeligt, siger Martin Ingerslev.

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?