PTX-ANBEFALINGER

Grønt flybrændstof kan være klar om få år

Hvis myndighederne og værdikæden finder sammen nu, kan vi om få år være i gang med storskalaproduktion af Power-to-X-brændstof til fly, viser en ny rapport fra Green Power Denmark.

Kristian Jensen, adm. dir. i Green Power Denmark og Lars Hansen, Programme Director i Ørsted , på konference om Ptx-brændstoffer i luftfarten

Kristian Jensen, adm. dir. i Green Power Denmark og Lars Hansen, Programme Director i Ørsted , på konferencengrøn omstilling af luftfarten med Ptx-brændstoffer. Foto: Tine Strand Thomsen.

Sæt en ambition om at kunne producere 50 mio. liter Power-to-X-brændstof til fly i 2025 og gang mængden med 10 i 2030.

Det er den overordnede anbefaling fra Green Power Denmark, der tirsdag lancerede en ny rapport om grøn omstilling af luftfart, der er den mest komplicerede del at omstille af al tung transport.

Ambitionen i 2030 vil kunne dække langt mere end blot det danske brændstofforbrug på 30 mio. liter til indenrigstrafik, som statsminister Mette Frederiksen allerede har bebudet skal være grøn til den tid. Faktisk vil de 500 mio. liter grønt brændstof, lavet af strøm, brint og CO2, udgøre godt 40 procent af alt det, der fyldes i tankene i dag på fly ind og ud af Danmark.

– Det at flyve er fantastisk, men det er desværre også fantastisk forurenende, og derfor er det afgørende, at vi får omstillet flybranchen. Vi har et kæmpe potentiale, men der er også snubletråde på vejen. Hvis det var nemt, kunne alle gøre det. Men når det nu er svært, så må vi hellere gøre det, sagde adm. direktør Kristian Jensen ved en konference, hvor rapporten blev præsenteret.

Vi har et kæmpe potentiale, men der er også snubletråde på vejen. Hvis det var nemt, kunne alle gøre det. Men når det nu er svært, så må vi hellere gøre det.
Kristian Jensen, adm. dir., Green Power Denmark

Ørsted arbejder med flere projekter for nye grønne brændstoffer, herunder ’Green Fuels for Denmark’ sammen med bl.a. SAS, Københavns Lufthavne, Maersk og DSV.

– Vi ved ikke endnu, hvorfra vi skal få al den vedvarende energi, vi skal bruge. Vi ved heller ikke, hvor vi skal få CO2’en fra, og om vi fx må bruge affaldsforbrænding som kilde. Kort sagt er der alle mulige udfordringer, og det er derfor det er så pivspændende at arbejde med. Men hvis vi vil noget med grønt flybrændstof, er det nu, for der sker rigtig meget i andre lande, og hvis vi ikke rykker, kommer det ikke til at ske i Danmark, sagde Programme Director i Ørsted Lars Hansen.

Allerede i dag blander man små mængder af såkaldt Sustainable Aviation Fuel (SAF) i mange flys tanke. Men det er fx fritureolie og andre produkter baseret på afgrøder og er en knap ressource, som der allerede nu er kamp om. Derfor er det Power-to-X-baserede e-fuels, der er løsningen de næste mange år, var konklusionen fra alle aktører på konferencen.  

Elfly er i dag kun en mulighed i små fly med få passagerer, og både SAS og Norwegian ser først brintfly for sig om mange år. Derfor er vi nødt til at bryde isen og aktivt fremme udviklingen af syntetisk brændstof, der for nuværende er flere gange dyrere end traditionelt jetbrændstof. 

– 80 procent af prisen på nyt flybrændstof udgøres af prisen på strøm inklusive det, det koster at transportere den, så man skal ikke lave tiltag, der gør det dyrere, hvis man gerne vil have ambitiøse danske mål. Samtidig skal vi undgå uheldig konkurrence og tillade, at CO2 fra biogene kilder både kan lagres og bruges til de nye brændsler, sagde adm. direktør Knud Erik Andersen fra European Energy, der efter planen sætter nye brint- og e-metanolanlæg i drift allerede næste år.

– Det kan vi kun gøre, fordi virksomheder inden for plastikindustri og skibsfart har været villige til at indgå langtidskontrakter på grønt brændstof og på den måde være med til at løbe udviklingen i gang.

Grøn omstilling af luftfarten med PtX-brændstoffer
Politikpapir

Anbefalinger til en dansk strategi for grøn omstilling af luftfarten med PtX-brændstoffer.

Udgivet
September 2022

Nyheder direkte i din indbakke?