Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

PtX-eventyret kræver sigtbarhed og finansi­e­ring – det hårde arbejde venter forude, Christi­ans­borg

Folketinget er i fuld gang med at forhandle regeringens udspil til en dansk strategi for Power-to-X (ptx). Strategien skal sætte skub i udviklingen af en dansk ptx-industri, så CO2-emissionerne kan reduceres i de sektorer, der i dag er svære at elektrificere direkte.

JAN JUUL CHRISTENSEN, KOMMUNIKATIONSDIREKTØR, KØBENHAVNS LUFTHAVNE, KIM GRØN KNUDSEN, CHIEF STRATEGY & INNOVATION OFFICER, HALDOR-TOPSØE, ULRIK STRIDBÆK, CHEF, REGULATORY AFFAIRS, ØRSTED, SIMON BERGULF, ESG-POLITISK OG REGULATORISK CHEF, MÆRSK, THOMAS AARESTRUP JEPSEN, ADM. DIREKTØR, DANSK SOLKRAFT, MARTIN DAM WIED, BRANCHECHEF, DANSK ENERGI OG JAN HYLLEBERG, ADM. DIREKTØR, WIND DENMARK.

I statsministerens nytårstale blev der formuleret en vision for Danmark som et grønt foregangsland på luftfart, og udspillet viser også gode takter for skibsfart og den tunge vejtransport. Det skal regeringen have ros for.

Regeringens udspil peger på mange af de rigtige elementer og rammevilkår, der er nødvendige for at kunne udvikle og opskalere ptx-industrien. Samtidig er der en målsætning om at understøtte erhvervsmulighederne som ptx-eksportør og gøre os til et foregangsland med en målsætning om dansk elektrolysekapacitet på 4-6 GW i 2030.

Fundamentet for 2030 skal vi bygge allerede nu, og mulighederne ligger lige for, hvis vi evner at skrue op for tempoet. Med regeringens og Folketingets beslutninger om at satse på både ptx og havvind i stor skala, er der sat ambitiøse mål for det, der kan blive et storstilet dansk eksporteventyr. Vejen derhen er imidlertid lige så vigtig som rejsens mål, og her ønsker vi først og fremmest sigtbarhed – ikke kun hvad angår tidslinjer og delmål, men også hvad angår finansiering, så prisen kan komme ned på de grønne brændstoffer.

Aftagerne skal også med

Ptx-brændstoffer er i dag langt fra konkurrencedygtige med fossile alternativer, men prisen forventes at falde, når produktionen skaleres og industrialiseres, i takt med at efterspørgslen stiger. Derfor skal strategien have et stærkere fokus på aftagersiden, så der skabes incitament til at vælge grønne brændstoffer. Strategien skal forholde sig til, hvordan den grønne omstilling af transportsektoren accelereres, samt hvorledes der sikres bæredygtigt CO2 til kulstofholdige ptx-brændstoffer. Det er vigtigt, at der ikke kun er fokus på lagring af CO2, men at denne CO2 også skal anvendes i ptx-processer til produktion af grønne brændstoffer.

I regeringens udspil til ptx-strategien er der foreslået 1,25 mia. kr. til udvikling af ptx-brændstoffer. Det kan muliggøre ca. 200 MW af de 4-6 GW elektrolyse i 2030. Det er et godt første skridt, men slet ikke nok til at indfri Danmarks fulde potentiale. Ptx er en spæd industri, og det er derfor nødvendigt, at der skabes klarhed om finansiering af de ambitiøse mål i ptx-strategien, så hele værdikæden med ro i maven kan begynde at investere i ptx. Finansieringen kan tage mange former, men det er helt centralt, at det skal give økonomisk mening at skifte fossilt ud med grønt. Strategien bør derfor afsætte yderligere 2 mia. kr. pr. år fra 2022 til 2025 for at sikre, at strategiens ambitioner kan realiseres.

Andre europæiske lande er allerede klar over behovet for finansiering. Tyskland og Frankrig vil investere hhv. 67 og 52 mia. kr. i industrialisering og kommercialisering af ptx-teknologier og projekter. Med EU-regulering i støbeskeen forventes efterspørgslen på ptx kun at stige, og der ligger et stort erhvervspotentiale i at være først. Vi mener derfor, at Danmark bør fremrykke sine ptx-udbud fra slutningen af 2023 til 2022, så vi hurtigst muligt kan producere ptx i stor skala.

Ptx-foregangsland

Danmark ligger lunt i svinget til at blive et ptx-foregangsland. Vi har en samlet værdikæde af stærke danske aktører, og vi har unik adgang til de fornødne vedvarende energiressourcer. Samtidig ved vi, hvordan man udvikler og skalerer en ny grøn industri. Det er derfor positivt, at regeringens ptx-udspil fremhæver ambitionen om Danmark som ptx-foregangsland.

Men skal Danmark for alvor udfylde den rolle, er det altafgørende, at ptx-udbygningen ikke alene kobles op på den nationale klimamålsætning på 70 pct. i 2030. Vi har internationalt førende aftagere, både inden for både luft- og skibsfarten, der efterspørger grønne brændstoffer. Og hvis vi for alvor skal bremse klimaforandringerne, er der behov for at løfte “osteklokken” og se på CO2-reduktionerne i et globalt perspektiv.

Ptx-strategien udstikker en lovende retning, men det hårde arbejde ligger forude. Vores opfordring er at sikre realiseringen af det høje ambitionsniveau med de rette rammevilkår og den fornødne finansiering. Vi skal have sat skub i ptx-sektoren, indtil den kan klare sig på rent kommercielle vilkår.

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?