Analyse nr. 18: Fremtidig vejtransport

For en række forskellige køretøjsteknologier inden for personbilisme, busser og lastbiler analyseres kørselsøkonomien med henblik på at vurdere de billigste samfundsøkonomiske løsninger fra nu til 2050. Overordnet viser analysen at en gradvis elektrificering af persontransport fra 2020 er en samfundsøkonomisk attraktiv løsning. På den lange bane mod 2050 udviser brændselscellebilerne samtidigt større og større potentiale. I den tunge transport viser analysen, at der er god samfundsøkonomi i gasdrevne lastbiler. For busser er analyseresultatet mindre klart, men viser, at alternative drivlinjer er billigere end dieselbusser fra 2020 og indikerer, at enten el-, gas- eller brændselscellebusser kan komme til at dominere på sigt.

Analysenotatet er en del af forskningssamarbejdet forankret i EUDP-projektet ”Kommercialisering af brintteknologier”.

Hovedformålet med dette notat er at analysere forskellige drivlinjeteknologiers kørselsøkonomi med hensigt på at afdække de billigste samfundsøkonomiske løsninger inden for persontransport og tung transport. Sekundært er det at identificere centrale omkostningsparametre af betydning for køretøjernes konkurrenceevne.

De overordnede analyseresultater kan sammenfattes til:

Persontransport
• De konventionelle biler er billigst i 2015.
• I 2020 begynder de samfundsøkonomiske kørselsomkostninger for elbilen med 200 km-rækkevidde at blive sammenlignelig med de konventionelle biler, og bliver herefter det absolut billigste alternativ i resten af perioden mod 2050.
• At elbilen allerede i 2020 får sammenlignelige omkostninger skyldes dels en markant reduktion i forventningen til fremtidige batteripriser, men også en antagelsen om faldende produktionsomkostninger relateret til den prisreducerende effekt af storskala-produktion.
• Omkring 2035 ser det ud til at el-plugin-hybriden bliver et samfundsøkonomisk gunstig supplement til elbilen med kortere rækkevidde.
• Ved højere end normalt kørselsbehov, placere brændselscellebilen sig fra 2035 blandt de billigste samfundsøkonomiske alternativer.
• Resultaterne indikere at de grønne drivlinjer i 2050 vil være billigere end de konventionelle biler.

Lastbiler
• De naturgasdrevne lastbiler er den billigste samfundsøkonomiske drivlinje allerede i 2015 og resten af perioden.

Busser
• Gasbussen er billigste alternativ frem til 2020, hvorefter gasbussen, elbussen og brændselscellehybridbussen er i indbyrdes konkurrence som billigste alternativer.