Grøn omstilling af luftfarten med PtX-brændstoffer

Anbefalinger til en dansk strategi for grøn omstilling af luftfarten med PtX-brændstoffer.

Luftfarten står overfor en kæmpe opgave, hvis sektoren skal nå målet om klimaneutralitet i 2050. Det vil kræve nye grønne løsninger, som skal skaleres op på rekordtid. Sammen med effektivisering af flydesign, motorer og drift er udviklingen af bæredygtige brændstoffer fundamental for omstillingen af sektoren.

Power-to-X (PtX) er en af de helt centrale løsninger, der skal sikre den grønne omstilling af luftfartssektoren. Udviklingen af PtX-brændstoffer er kommet langt, men hvis den grønne omstilling af luftfarten for alvor skal accelereres, så er der behov for at nå storskalaproduktion senest i 2030.

Danmark har alle muligheder for at blive en førende europæisk PtX-aktør – også inden for flybrændstoffer. Men det kræver, at vi får skabt et hjemmemarked i en branche kendetegnet ved hård regional konkurrence. At vi viser omverdenen, at det er muligt at omstille luftfarten uden at gå på kompromis med velfærd, men derimod bruger den grønne omstilling til at skabe værdi for Danmark.

 Green Power Denmark er gået sammen med en række førende aktører indenfor produktion og forbrug af brændstoffer til luftfarten for at pege på de nødvendige politiske rammer for grøn omstilling af luftfarten med PtX-brændstoffer inkl. Arcadia, CIP, Ørsted, European Energy, Crossbridge, DCC & Shell Aviation, Topsøe, Air Alsie, Sunclass, Norwegian, SAS samt Københavns - , Aalborg og Billund Lufthavne.