TOPMØDE 2023

Fra 1 til 90 skibe: Der skal fart på produktionen af Power-to-X

Det er ikke længere et spørgsmål om hønen eller ægget, når man taler om markedet for Power-to-X. Selvom markedet langt fra er modent, vil efterspørgslen i løbet af ganske få år eksplodere. Potentialet er kolossalt, men både finansiering og regulering skal kunne følge med på de utrådte stier, der skal bane vej for et dansk brinteventyr.

Kristoffer Kristoffer Böttzauw, direktør i Energistyrelsen, på Topmøde 2023

Når det er første gang, er det bare sværere, var et af budskaberne fra Kristoffer Böttzauw, direktør i Energisystyrelsen, om arbejdet med PtX-tilladelser på Topmøde 2023. Foto: Jeppe Carlsen

– Vi har lygten hængende på ryggen, og forhåbentlig lyser vi op for dem, der kommer lige bagefter, lød det fra Kristoffer Böttzauw, direktør i Energistyrelsen, da energibranchen 1. juni var samlet til Topmøde i Bella Arena.

Der er bred enighed både blandt branchen, myndigheder og politikere om, at det ikke længere er nok med planer og gode intentioner. Det er tid til at implementere.

Men særligt når det kommer til Power-to-X står både myndigheder og udviklere over for utrådte stier, når der skal opføres nye PtX-anlæg. De store anlæg skal rumme store mængder strøm, som skal omdannes til kemikalier, og det kræver en lang række godkendelser fra forskellige myndigheder både i planlægnings-, bygge- og driftsfasen.

Reglerne er kendte, men teknologien er ny

Når det er første gang, er det bare sværere, var et af budskaberne fra Kristoffer Böttzauw om arbejdet med PtX-tilladelser. Men direktøren for Energistyrelsen ser optimistisk på udsigten til hurtigere godkendelsesprocesser:

– Jeg er meget sikker på, at vi kan blive hurtigere til det her. Jo længere, vi kommer ind på denne her sti, jo hurtigere kan vi også finde vej, siger han og tilføjer, at der både hos udviklere og styrelsen er plads til forbedring af processerne:

– Vi kan blive bedre til at koordinere mellem myndigheder. For havvind, som mange af jer kender, fungerer Energistyrelsen som et one-stop-shop. Et sted man kan gå til, hvor vi står for koordinationen. Det kan også være, at vi ned ad vejen får et one-stop-shop for PtX-godkendelse.

Sune Fugleholm, partner hos Poul Schmith/Kammeradvokaten, sætter spørgsmålstegn ved rimeligheden af de ca. 30 godkendelsesprocesser, der skal indhentes på tværs af myndigheder og klageinstanser, før spaden til et nyt anlæg kan sættes i jorden.

– Det er kendte tilladelser. De skal anvendes på en ny industri og en ny teknologi. Der skal vi have nogle erfaringer. Jeg tror, Kristoffer har ret i, at når vi har gjort det 100 gange, så er man meget sikker. Problemet er, at der ikke er mange ansøgninger eller anlæg undervejs, så man har ikke 100 gange at træne i. Derfor kunne det være en ide at forberede nogle processer. Ikke kun lyse bagud på de næste, men også kigge fremad, pointerede Sune Fugleholm.

Sune Fugleholm, Partner hos Poul Schmith/Kammeradvokaten, på Topmøde 2023
Sune Fugleholm, partner hos Poul Schmith/Kammeradvokaten, sætter spørgsmålstegn ved rimeligheden af de ca. 30 godkendelsesprocesser, der skal indhentes på tværs af myndigheder og klageinstanser, før spaden til et nyt Power-to-X-anlæg kan sættes i jorden. Foto: Jeppe Carlsen

Et dansk eksporteventyr

PtX er en vigtig del af morgendagens energisystem og er afgørende for at kunne skabe et energisystem, der er 100 procent baseret på vedvarende energi. Når bl.a. flyselskaber og rederier de kommende år skal omstille deres flåder, forventes efterspørgslen på de grønne brændsler at eksplodere.

Morten Bo Christiansen, Head of Energy Transition hos AP Møller Mærsk, på Topmøde 2023
– Når man taler om hønen eller ægget, har tingene ændret sig, sagde Morten Bo Christiansen, Head of Energy Transition hos A.P Møller Mærsk om markedet for PtX. Foto: Jeppe Carlsen

Blandt aftagerne af de grønne e-fuels er et af verdensstørste rederier, A.P Møller Mærsk. Her er der ingen tvivl om, at PtX-potentialet er kolossalt. Det fastslår Morten Bo Christiansen, Head of Energy Transition hos shippinggiganten:

– For to år siden var der bestilt et skib, der kan sejle på e-fuels. For et år siden var der ordrer på de 19 skibe, vi har bestilt. Og i år er der bestilt 90 skibe. Så når man taler om hønen eller ægget, har tingene ændret sig. Markedet er ikke forløst, men der er en kæmpe efterspørgsel. Kan man lave metanol eller ammoniak til en konkurrencedygtig pris, er der uanet potentiale, sagde han.

Allerede fra næste år forventer rederiet at kunne sejle grønt med brændsler fra European Energys kommende PtX-fabrik i Aabenraa, der skal producere i omegnen af 40.000 ton e-metanol årligt.

Til sammenligning, estimerer Morten Bo Christiansen, at rederiet vil have behov for ca. fire millioner tons til at forsyne den del - omkring 25 % - af flåden, der skal sejle grønt i 2030. Dertil kommer resten af shippingbranchen.

Det handler om planeten

Potentialet understreger, at det er vigtigt, at Danmark kommer op i fart med etableringen af en PtX-industri, da det vil være en unik mulighed for at booste den grønne danske eksport. Men regningen skal hænge sammen, hvis businesscasen skal holde, lyder budskabet fra flere af paneldeltagerne ved topmødet.

– Det er markedet, der skal trække det. Det er teknologiudvikling, og det er dyrt fra start. Man er nødt til at mobilisere den funding, der skal til. Det er blevet ret kaotisk, og samlet set er det en kamp at få skabt en businesscase. Der mangler noget boldness og accept af, at det koster penge at rulle det her i gang, sagde Ulrik Stridbæk, Head of Regulatory & Public Affairs bl.a. med henvisning til EU-regler og kundernes bidrag til regningen.

Ifølge Kim Hedegaard, CEO for PtX i Topsoe, kan man diskutere marginer fra nu af og til jul. Men så misser man pointen, mener han:

– Det er et spørgsmål om, om der er en planet til vores børn og børnebørn. Det handler om at være committet til at rede planeten. Og så er vi helt sikre på, at der nok blive forretning i det bagefter, sagde han og tilføjede:

– Det er et spørgsmål om at lave større investeringer fra virksomhedernes side. Det er spørgsmål om at acceptere nogle større risici og nogle mindre EBIT’er. Og så er det et spørgsmål om fra politisk side at understøtte de virksomheder, som er villige til at lægge sig ind i denne her transition, sagde Kim Hedegaard.

Nyheder direkte i din indbakke?