Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

VERDENSMÅL

Verdensmål siver ind i virksomheder og bliver til handling

EWII, Grundfos og Aarhus Havn er nogle af de virksomheder, der er i gang med at udforske, hvordan verdensmålene kan anvendes i dagligdagen. En del af svaret er, at verdensmålene er med til at skabe miljø- og klimaforbedringer og nye strategiske samarbejder.

– Vi bakker op om verdensmålene og har gjort det i flere år. Verdensmålene er en forklarende ramme for meget af det, vi gør i forvejen. Vi driver allerede en ansvarlig forretning, men nu skal vi til at finde ud af, hvad vi kan gøre ekstra. Det er præcis der, hvor vi ændrer adfærd, at verdensmålene for alvor får effekt.

OM VERDENSMÅLENE

  • Verdensmålene  for bæredygtig udvikling (Sustainable Development Goals (SDGs)) blev vedtaget af FN i 2015
  • Målene trådte i kraft 1. januar 2016
  • Verdensmålene er en plan og ambition for verdens udvikling frem til 2030
  • ​Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål

Kilde: verdensmaalene.dk

Sådan lyder det fra adm. direktør Lars Bonderup Bjørn fra EWII Koncernen, der ligesom mange andre virksomheder tager verdensmålene for en bæredygtig udvikling i 2030 (de såkaldte SDG’er) til sig – uden at vide med sikkerhed, hvad det indebærer.

EWII Koncernen er en kommerciel forretning, der sælger en række ydelser bl.a. inden for energihandel og fibernet. Derudover driver koncernens datterselskab TREFOR Infrastruktur monopol-reguleret infrastruktur indenfor el, vand og varme.

Verdensmålene har været en del af EWII Koncernens fortælling i flere år, men ifølge Lars Bonderup Bjørn vil indsatsen under mottoet ’globalt ansvar i et lokalt perspektiv’ blive styrket i den kommende strategiperiode frem mod 2025.

Verdensmålene er en ’noget løs ramme’, så EWII Koncernen har løbet målene igennem, og foreløbig koncentrerer koncernen sig om mål 6 (rent vand og sanitet), 7 (bæredygtig energi), 9 (industri, innovation og infrastruktur) og 12 (ansvarligt forbrug og produktion).

Dialog om gode initiativer

Koncernen har allerede en del i gang – nu begynder arbejdet med at identificere, hvor medarbejderne allerede opfylder målene og få det kortlagt. Og så skal det besluttes, hvilke ekstra tiltag EWII Koncernen yderligere vil tage.

– Det er en spændende og sund proces for en virksomhed at holde sig selv op mod lyset for at se, hvad vi gør i dag, og hvad vi gerne vil. Verdensmålene flugter med EWII’s værdier, så det er et arbejde, vi gør med glæde. Men vi er ikke så langt endnu, at vi kan begynde at blive konkrete, siger Lars Bonderup Bjørn.

Han kan dog sige, at i forhold til energi-målet satser EWII bl.a. på at gøre elforbruget mere fleksibelt i regi af et nyt Center Danmark inklusive F&U-projektet Flexible Energy Denmark (FED).

De indre øvelser vil komme miljø og klima til gode, og Lars Bonderup Bjørn er sikker på, at det også vil gavne de kommercielle aktiviteter og EWII Koncernens netværk.

– Vores kunder oplever samme forvirring om verdensmålene, som vi har, så de efterlyser hjælp og rådgivning til at komme videre. På den måde er der også en kommerciel dimension i verdensmålene, siger Lars Bonderup Bjørn.

Lars Bonderup Bjørn
– Vi driver allerede en ansvarlig forretning, men nu skal vi til at finde ud af, hvad vi kan gøre ekstra. Det er præcis der, hvor vi ændrer adfærd, at verdensmålene for alvor får effekt, siger adm. direktør Lars Bonderup Bjørn fra EWII Koncernen. Foto: EWII.

Verdensmål styrker det værdibaserede salg

Grundfos er en anden virksomhed, der har arbejdet med verdensmålene i flere år. I virksomheden bærer adm. direktør og global pioner Mads Nipper verdensmålene frem som en del af virksomhedens nyere grundfortælling.

Det forplanter sig løbende ud i koncernens mange grene – herunder Grundfos’ danske salgsselskab, der har ca. 130 ansatte. De har for nylig indledt en proces, der skal sikre, at to udvalgte verdensmål bliver en naturlig del af sælgernes hverdag og dialogen med kunderne.

– Vores ambition er at bryde verdensmålene ned, så vi får øje på de mange bæredygtige tiltag, vi faktisk allerede har sat i søen – ikke mindst sammen med vores kunder, fortæller salgsdirektør Lasse Mikkelsen fra det danske salgsselskab og fortsætter:

– Verdensmålene giver anledning til at gøre en forskel for planeten ved at fortsætte med at udvikle nye, bæredygtige pumpeløsninger og samtidig give værdibaseret salg et nyt pust. Evner vi at balancere begge dele, er vi med til at sikre planetens fremtid og samtidig løfte kundernes og vores egen forretning, fordi bæredygtige løsninger åbner op for nye forretningsmuligheder.

Effektive pumper kan gøre en forskel

Allerede i 2016 vedtog Grundfos en koncernstrategi med fokus på verdensmål 6 (rent vand og sanitet) og 13 (klima). Særligt i forhold til mål 13 kan de energieffektive pumper, der anvendes i både bygninger, industrien og forsyningssektoren, gøre en markant forskel.

Analyser viser nemlig ifølge Grundfos, at hele ti procent af verdens elforbrug kommer fra pumpeløsninger, og at hele verdens elforbrug vil kunne reduceres med op til fire procent, hvis der blev skiftet til nye, energieffektive modeller.

Hele ti procent af verdens elforbrug kommer fra pumpeløsninger, og hele verdens elforbrug vil kunne reduceres med op til fire procent, hvis der blev skiftet til nye, energieffektive modeller.
Grundfos

Grundfos’ danske sælgere indledte sidste år en proces med udgangspunkt i netop målene 6 og 13. Processen gennemføres med rådgivere fra Intenz og Kirkegaard Consulting på en digital platform udviklet af Acadal. På den måde kan Grundfos inkludere flere medarbejdere og skabe motivation for aktivt at udforske, diskutere og idé-genere på, hvad verdensmålene betyder for dem, deres virksomhed og ikke mindst deres kunder. Altså en nede-fra-og-op-tilgang.

– Da vi startede, kunne vi lige akkurat stave til verdensmål. Men nu efter en intensiv proces har vores sælgerne – hvoraf flere har 30 års erfaring på landevejene – leveret stribevis af gode, jordnære forslag og indsigter, som vi kommer til at modne og konkretisere, så de er brugbare i dialogen med kunderne, fortæller Lasse Mikkelsen og understreger, at det er medarbejderne, der har svarene, for det er dem, der har den daglige dialog med kunderne.

– I bund og grund handler det om, at vi kun kan lykkes med verdensmålene, når vi lytter aktivt til, hvordan vores kunder selv arbejder med målene. Først når vi forstår deres forretning og deres tanker for en bæredygtig fremtid, kan vi inspirere dem og tilbyde et samarbejde, der løfter deres forretning. Strategiske samarbejder, der finder en fælles forankring i verdensmålene, vil spille en afgørende rolle for at vi kommer i mål med vores ønsker om at skabe en bedre verden. Det kræver fokus og handlekraft i fællesskab, siger Lasse Mikkelsen.

Grundfos-koncernen har arbejdet med verdensmålene i flere år bl.a. via projektet Lifelink, der skal give mere rent vand til udviklingslande. Nu er også Grundfos’ danske salgsafdeling ved at se på, hvordan sælgerne kan understøtte og bruge verdensmålene i deres arbejde. Foto: Grundfos.
Grundfos-koncernen har arbejdet med verdensmålene i flere år bl.a. via projektet Lifelink, der skal give mere rent vand til udviklingslande. Nu er også Grundfos’ danske salgsafdeling ved at se på, hvordan sælgerne kan understøtte og bruge verdensmålene i deres arbejde. Foto: Grundfos.

Grønne skibe får rabat i Aarhus Havn

Fokus, handlekraft og internationale netværk er også nøgleord for Aarhus Havn, der er i gang med at følge en forretningsstrategi, der løber frem til 2024. Bæredygtighed er en del af strategien, der skal gøre Danmarks største erhvervshavn CO2-neutral som virksomhed i 2030. Derudover forsøger Aarhus Havn, der har ca. 100 ansatte, at motivere virksomheder, der bor på havnen, og gæstende skibe til at trække i den bæredygtige retning.

Et eksempel: Fra nytår giver Aarhus Havn rabat på deres ophold til alle skibe, der opnår mindst 30 point i ESI (Environmental Ship Index). I dette indeks (0-100) får skibene point i forhold til deres udledninger af CO2, SOx, NOx samt deres mulighed for at modtage landstrøm.

Inden for det seneste års tid er verdensmålene også sat på dagsordenen for Aarhus Havn, der i samarbejde med Niras også har brugt Acadal-platformen som metode til at koble strategi med verdensmål – og på at udvælge de rette verdensmål og gøre arbejdet med dem konkret.

– For os er verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion sund fornuft, så det forsøger vi at leve op til under alle omstændigheder. Derfor har vi udvalgt fire andre verdensmål, hvor vi skønner, at vi kan gøre en forskel, fordi de ligger lidt udenfor vores naturlige operationer som havn, fortæller teknisk chef Anne Zachariassen fra Aarhus Havn.

Valget er faldet på målene 7 (bæredygtig energi), 9 (industri, innovation og infrastruktur), 11 (bæredygtige byer) og 14 (livet i havet). Aarhus Havn har tænkt sig at udvikle arbejdet i målene med virksomheder, kommune og borgere, så mål 17 (om partnerskaber) er et slags fundament for hele indsatsen.

– Vi er startet med at teste mulighederne inden for SDG7 om energi. Ved at involvere en række medarbejdere har vi lavet en liste med 91 ideer. Det er ret overvældende, men nu er vi ved at modne nogle af forslagene. Et af dem handler om at etablere et solcelle-laug på tværs af virksomhederne på havne, så vi kan lave vores egen grønne strøm, fortæller Anne Zachariassen.

Medarbejdere er en vigtig muskel

Direktør Morten Dalum fra Acadal er involveret i en række virksomheders arbejde med verdensmålene, og når han kigger på tværs, så springer det i øjnene, at det virkelig giver gevinst, hvis det lykkes at aktivere medarbejderne.

– Der er potentiale for at accelerere den grønne omstilling, hvis vi spørger folk om ideer og involverer dem i en bottom-up-proces med fokus på løsninger. Hvis virksomhederne tør slippe denne ’muskel’ løs, så sker der noget spændende. Måden at arbejde på er altså den samme for enhver innovationsproces – uanset om man arbejder med eksempelvis digitalisering eller bæredygtighed, siger Morten Dalum.  

Nyheder direkte i din indbakke?