Pressemeddelelse

Klimamål kalder på mere og hurtigere elektrificering

Klimarådet anbefaler, at der bliver sat yderligere strøm til transport og opvarmning, hvis Danmark skal reducere sin udledning af CO2 med 70 procent i 2030. Ifølge Green Power Denmark bør regeringen følge op med yderligere initiativer, der gør Danmark grønt og elektrisk.

Elbil oplader og varmepumpe på sort facade

Vi skal have flere ladere til elbiler og varmepumper op, siger Martin Ingerselv, cheføkonom i Green Power Denmark, i en reaktion på Klimarådets nye statusrapport. Foto: Kenneth Bagge Jørgensen/Colourbox

De røde advarselslamper blinker for den grønne omstilling. Regeringens vej til 70 procent CO2-reduktion i 2030 er usikker, fremgår det af den nye statusrapport fra Klimarådet, som blandt andet anbefaler, at der kommer mere fart på den grønne omstilling af transporten.

– Klimarådets rapport taler sit tydelig sprog: Vores klimamål kalder på mere og hurtigere elektrificering.  Selvom vi har set et stort rykind af elbiler på vejene, skal vi accelerere udviklingen yderligere. Samtidig skal vi holde fast i udfasningen af naturgasfyr, som er gået ned i tempo, efter gasprisen er faldet. Derudover skal vi tilskynde industrien til at droppe de fossile brændsler og komme over på el, siger Martin Ingerslev, cheføkonom i Green Power Denmark og kommer med en klar opfordring: 

– Vi skal blive meget bedre til at bruge den grønne strøm i vores opvarmning, transport og industri. Derfor bør regeringen sætte initiativer i værk, der gør det nemt for danskerne at træffe det grønne og elektriske valg, siger Martin Ingerslev.

Martin Ingerslev, cheføkonom i Green Power Denmark
– Vi skal blive meget bedre til at bruge den grønne strøm i vores opvarmning, transport og industri. Derfor bør regeringen sætte initiativer i værk, der gør det nemt for danskerne at træffe det grønne og elektriske valg, siger Martin Ingerslev, cheføkonom i Green Power Denmark. Foto: Jeppe Carlsen

Green Power Denmarks cheføkonom peger blandt andet på, at regeringen bør fastfryse de nuværende bilafgifter frem til 2030, og derefter skal der ske en omlægning. Derudover bør regeringen ifølge den erhvervsorganisation afsætte 500 mio. kr. til at udrulle ladeinfrastruktur til el-lastbiler.

Green Power Denmark bakker op om Klimarådets anbefaling om, at det bør være en politisk topprioritet at sikre tilstrækkelig og rettidig udbygning af vedvarende energi og elnet.

– Produktionen af grøn energi og forbruget skal følges ad – i et hæsblæsende tempo. Det handler om at få de statslige udbud af havvindmølleparker udover rampen, komme videre med energiparkerne og omsætte anbefalingerne fra energikrisestaben til lovgivning, siger Martin Ingerslev.

Men Green Power Denmark er stærkt kritiske overfor Klimarådets anbefaling om en afgift på bæredygtig biomasse.  

– Vi skal ikke gamble med vores forsyningssikkerhed, som i forvejen står til at blive udfordret frem mod 2030. Det viser Klimarådets egne tal også. Vi er på vej ud af en energikrise, hvor bæredygtig biomasse var med til at sikre, at forbrugerne havde strøm i kontakten og varme i radiatoren 24/7. Fremadrettet vil forbruget af biomasse falde helt naturligt i takt med, at andre teknologier som store varmepumper tager over, siger Martin Ingerslev.

Nyheder direkte i din indbakke?