Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Elnet til fremtiden

Test-batteri skal vise sit værd på Bornholms elnet

EL-NET Øst på Bornholm skal lægge net til et batteri på 1 MW/1MWh. Netselskabet peger på, at den vigtige transformerstation uden for Aakirkeby vil være en relevant placering. Globalt vil der komme rigtig mange af den slags anlæg i de kommende år, vurderer Det Internationale Energiagentur (IEA).

EL-NET Øst på test-øen Bornholm skal være med til at etablere et af Danmarks hidtil største net-tilsluttede batterier. Energistyrelsens EUDP-pulje har bevilget cirka 20 mio. kr. til projektet BOrnholm Smartgrid Secured (BOSS), hvor planen er at opstille et 1 MW/1 MWh batteri – eksempelvis på 60/10 kV-transformerstationen Kalby uden for Aakirkeby.

- Vi skal bl.a. teste, om batteriet kan være med til at stabilisere elnettet, der skal håndtere stadig mere decentral og fluktuerende energi fra vindmøller og solceller, fortæller Hans Henrik Ipsen, der projektleder for EL-NET Øst, der er i forhandlinger med de øvrige projektdeltagere om den konkrete placering af batteriet.

Udviklingen i det bornholmske elnet er på mange måder typisk i forhold til den grønne omstilling, store dele af verden er i gang med. For ikke så mange år siden blev bornholmerne primært forsynet med elektricitet fra et kulfyret kraftværk i Rønne og et søkabel fra Sverige.

Kulkraftværket er ombygget til bæredygtig biomasse, og udover øen er der etableret forskellige former for vedvarende energi. Alene de to transformere på Kalby-stationen håndterer input fra 22 MW decentral produktion fra vindmøller, solceller og biogas. Stationen forsyner en by, Aakirkeby, og et landdistrikt med el.

Pressede komponenter

Tidligere løb elektricitet fra kraftværk til forbrugere, og det var et stabilt system takket være den inerti, der er indbygget i et kraftværk. Der er imidlertid lukket mange kraftværker, så der skal findes nye løsninger.

- Batterilagringssystemer udviser stort potentiale i forhold til at overtage de opgaver, som nu bliver løst ved hjælp af kraftværkerne, vurderer projektleder, dr. Seyedmostafa Hashemi Toghroljerdi fra DTU Elektro i en pressemeddelelse

Også lokalt har batterier potentiale til at løse udfordringer. Strømmen veksler frem og tilbage mellem de forskellige niveauer (0,4, 10 og 60 kV), og der kan ske hurtige skift, mellem hvor meget eller lidt vind og sol kan levere. Det såkaldte kortslutningsniveau falder, og det kan risikere at presse de forskellige komponenter på de lokale elnet, når bl.a. transformerne hurtigere varmes op og køles ned.

Batterier kan være med til at glatte belastningen ud, så vi undgår fremtidigt stress på vores komponenter.
Hans Henrik Ipsen, projektleder i EL-NET Øst

- Batterier kan være med til at glatte belastningen ud, så vi undgår fremtidigt stress på vores komponenter, siger Hans Henrik Ipsen.

EL-NET Øst har plads til et stort batteri på 60/10 kV-stationen i Kalby, der er blevet løbende opgraderet over de seneste 15-20 år, hvor der først blev tilsluttet vindmøller og siden både 2 MW biogas og 7,5 MW solcellepark.

- Stationen blev bygget til én virkelighed, og nu skal den fungere i en anden virkelighed. For os som elnetselskab er det vigtigt, at netkunderne på Bornholm ikke mærker forringelser som følge af overgangen mod fossilfri energi. Kunderne skal opleve en gnidningsfri overgang, siger Hans Henrik Ipsen.

Kolossalt mange batterier på vej

Batterier kan være med til at give stabilitet og fleksibilitet til elnettet, og de vil – sammen med andre løsninger – i stigende grad blive efterspurgt af elsystemer, der skal håndtere mere variabel produktion og større forbrug eksempelvis til datacentre, elbiler og varmepumper.

Det Internationale Energiagentur (IEA) forventer i sit New Policies Scanario et 20 procent øget elforbrug over de næste ti år. Ifølge IEA kan der også ske en vækst på 80 procent i de fleksibilitetsydelser, der lynhurtigt kan bringe produktion og forbrug i nødvendig balance trods pludselige ændringer, når der går en sky for solen, eller det holder op med at blæse.

Vurderingen fra IEA er, at kapaciteten i batterier, fleksibelt elforbrug og andre løsninger vil blive mangedoblet de næste årtier. Ifølge fremskrivningerne kan der blive etableret 220.000 MW større batterier i forbindelse med vindmølleparker, solcelleparker og transformerstationer frem mod 2040.

Batterier i forbindelse med små solcelleanlæg og elbiler kan lægges oven i den kapacitet. 

… og måske endnu flere!

Priserne på batterier falder kraftigt, og i en klumme stiller World Energy Outlook-analytiker Claudia Pavarini fra IEA et udfordrende spørgsmål:

Hvad sker der, hvis batterier bliver ekstremt billige?

Det kan ske i takt med, at elbil-batterier skal skiftes i stor skala. Når batterierne ikke længere er gode nok til at drive elbiler, kan de få et ’andet liv’ for eksempel ved at levere ydelser til elnettet.

Hvis disse billige batterier kommer, kan kapaciteten i de globale elnet i 2040 være på 540.000 MW og blive verdens førende leverandør af spidslast, vurderer IEA.

- Med BOSS begynder vi at øve os på en spændende fremtid. Med batterier kan vi måske også undgå alt for mange forstærkninger med nye kabler og transformerstationer, siger Hans Henrik Ipsen.

De øvrige deltagere i BOSS er Danfoss Drives, Balslev Rådgivende Ingeniører, NUVVE Denmark, Lithium Balance, European Energy og DTU PowerLabDK (projektleder). Planen er at etablere batteriet i 2020.

Nyheder direkte i din indbakke?