Pressemeddelelse

Forbrugerejede energiselskaber lægger loft over bonusser

Energibranchen strammer og udvider anbefalingerne til god selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber og lægger blandt andet loft over bonusser.

Håndtryk

Arkivfoto: Colourbox

Uhensigtsmæssigt store bonusser skal være fortid i forbrugerejede energiselskaber. Derfor strammer Green Power Denmark - sammen med branchens EjerForbrugerForum – den del af anbefalingerne til god selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber, der omhandler vederlag.

De fælles branchestandarder for forbrugerejede forsyningsselskaber, som træder i kraft med øjeblikkelig virkning, understreger, at lønpolitik fremover bør gælde hele energikoncernen. Det vil også sige datterselskaber, som koncernen er majoritetsejer af.

Standarderne lægger samtidig loft på bonusser og fratrædelsesordninger. Og så skal der være større gennemsigtighed i lønpolitikker og vederlag for bestyrelser og direktioner.  

– Vi har udvidet branchestandarderne for løn og bonusser for at gøre det endnu mere tydeligt, hvad vi mener, er god selskabsledelse. Det er retningslinjer, som både respekterer deltagerdemokratiet i de enkelte forbrugerstyrede selskaber og sikrer en fælles standard på tværs af branchen, siger Søren Thorsager, formand for EjerForbrugerForum.

Forbrugerejede energiselskaber har i en årrække arbejdet efter et sæt skræddersyede anbefalinger for god selskabsledelse. Anbefalingerne minder om dem, der gælder for børsselskaber og andre selskabsformer. Men de er tilpasset den ejerform, der er dominerende i de koncerner, der blandt andet driver det fintmaskede elnet, bygger ladeinfrastruktur og har forsynet det meste af Danmark med fibernet. Desuden driver nogle af de selskaber også engroshandel med energi på den internationale markeder.

– Energikrisen har synliggjort den vigtige samfundsopgave, energiselskaberne løfter. Med den opgave følger et kæmpe ansvar for at sikre gennemsigtighed om vederlag. Det har vi ikke været gode nok til. Men med de nye anbefalinger tager vi klart afstand fra bonusser uden loft og sikrer større gennemsigtighed. Vi opfordrer på det kraftigste selskaberne til at følge de her anbefalinger eller lignende kodeks afhængigt af ejerform, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Han takker samtidig EjerForbrugerForum for et effektivt og konstruktivt samarbejde.

Udover vedlagspolitik omfatter de i alt 25 anbefalinger til god selskabsledelse blandt andet også aktivt ejerskab samt bestyrelsens sammensætning og rolle.  

En ekspertgruppe har leveret input til revurderingen af anbefalingerne. Den har bestået af Marianne Philip, advokat og partner i Kromann Reumert, Louise Mogensen, direktør i Forenet Kredit og formand for regeringens ekspertarbejdsgruppe om demokratiske virksomheder samt Lars Smith, managing partner i Odgers Berndtson.

 

Brancherapport 2022: God selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber
Tal og statistik

Green Power Denmark har en række medlemmer, der afrapporterer på Anbefalinger for god selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber. Det er energiselskaber, hvis selskabskonstruktion bygger på, at forbrugerne...

Nyheder direkte i din indbakke?