Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Elnet til fremtiden

Hun flytter opladning af elbiler væk fra kogespidsen

Charlotte Blou Sand og hendes kolleger i True Energy har udviklet en automatisk løsning, der kan mindske presset på elnettet, efterhånden som danskerne for alvor begynder at købe elbiler.

Elbiler behøver ikke ’tanke’ elektricitet, når elnettet er mest belastet mellem klokken 17 og 20, fastslår adm. direktør og stifter Charlotte Blou Sand fra startup-firmaet True Energy, der inviterer de danske elnetselskaber på samarbejde om at optimere investeringer og drift af lokale elnet i takt med, at antallet af elbiler vokser.

- Vi tilbyder vores kunder en ladeplan, så de kan flytte opladningen, så den er billigst eller mest klimavenlig. Det kan også blive en fordel for de elnetselskaber, der risikerer, at deres elnet bliver belastet, siger Charlotte Blou Sand, hvis firma har digitalisering, automatisering, effektivisering og forståelse af brugeradfærd som nøglebegreber.

True Energy har bl.a. i samarbejde med en række elbilister med timeafregnet strøm udviklet en APP til Tesla’er og andre elbiler. Den slags smart styring bliver nødvendigt for at understøtte udrulningen af elbiler, der efter alt at dømme får et ekstra skub af den nye regering, der vil stoppe salget af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030.

Automatisk ladeplan hvert 15. minut

Med SmartCharge kan kunderne indtaste en række basisoplysninger om, hvilke krav de typisk vil have opfyldt. Altså for eksempel, at der hver morgen kl. 6 er minimum 80 procent el på batteriet, at elbilen er varmet op/kølet ned, når den skal bruges, og at opladningen skal optimeres i forhold til økonomi eller minimal belastning af klimaet.

På den baggrund laver True Energy en ladeplan, der justeres hvert 15. minut alt efter, hvad der rent faktisk sker på elmarkedet. Hvis vindmøllerne i elsystemet overraskende pludselig står stille midt om natten, ændres ladeplanens start- og stop-tidspunkter måske markant.

- Vi leverer selvfølgelig VE-certificeret strøm til vores kunder, men ved at flytte elforbrug gør vi en forskel time for time. Vi flytter forbrug fra kogespidsen kl. 17-20 til tidspunkter, hvor produktionen faktisk er grøn, siger Charlotte Blou Sand og oplyser, at True Energy foreløbig aggregerer forbrug fra flere hundrede elbiler.

Opbygning af tillid

At styre ting, man ikke ejer, kræver tillid. Charlotte Blou Sand erkender, at der i opstartsfasen er trukket veksler på nogle af Tesla-ejerne. Børnesygdommene er udryddet, og True Energy er nu både et elhandelsselskab og godkendt til at levere frekvensregulering i Danmark Øst og Danmark Vest.

I løbet af sommeren vil True Energy lægge ekstra lag til sin forretningsmodel. Om kort tid vil det være muligt at styre opladning via intelligente ladebokse (evt. ved hjælp af et relæ for de lidt ældre modeller), og dermed åbner True Energy for andre kunder end dem med Tesla og Jaguar.

Udover SmartCharge kan elbilisterne også deltage i det, True Energy kalder Big Battery. Her bruges de elbil-batterier, der er koblet på nettet, til at levere ydelser til markedet for lynhurtig frekvensregulering. True Energy aggregerer volumen, der håndteres af Energi Danmark som balanceansvarlig virksomhed.

- Vores beregninger viser, at elbil-ejerne skal spare cirka 400 kroner om året med henholdsvis SmartCharge og BigBattery; det vil sige 800 kr. i alt. Nok så vigtigt kan de også gøre noget godt for klimaet uden at forsage noget som helst. Vi forskyder bare deres forbrug til et bedre tidspunkt, siger Charlotte Blou Sand.

Færre nye kabler og transformerstationer

True Energy inviterer elnetselskaberne til dialog om, hvordan elbilerne kan indpasses til elnettet uden for store meromkostninger til nye kabler og transformerstationer. Ved hjælp af den automatiserede løsning, der er udviklet, kan der for eksempel lægges et virtuelt beløb ind for en konkret villavej, hvor alle beboerne investerer i elbiler, og hvor nettet er svagt.

Dermed kan de nyslåede elbil-ejere få en ekstra tilskyndelse til at flytte forbrug fra høj til lav belastning – og dermed understøtte elnettet. Ofte kan det nemlig være billigere at bruge smart styring og økonomiske incitamenter end ofre flere millioner kroner på kabler og en ny transformer, lyder vurderingen fra True Energy, der som en logisk konsekvens af den smarte styring af elbiler tillige tilbyder at styre apparater i hjem (vaskemaskiner, opvaskemaskiner, frysere, tørretumblere) og senere også solceller/batterier og varmepumper.

Internationalt perspektiv

I og med at True Energy kan samle/aggregere elbil-batterier til levering af frekvensregulering i begge de danske elprisområder, er der allerede etableret trædesten for handel både mod syd og nord:

- Vi starter i Danmark, men vi har internationale ambitioner. Det her er ikke et projekt i et laboratorium. Vi går til vores kunder på normale kommercielle vilkår, elbilerne kører i virkeligheden, og vores løsninger er tænkt skalerbare, siger Charlotte Blou Sand, der har hentet kapital fra ejendomsudviklerselskabet NREP og Basisbank/SATO for at booste sin forretning.

Branchechef Helle Juhler-Verdoner fra Intelligent Energi, der har digitalisering, sektorintegration og smart styring som nogle af sine nøgleord, hilser den nye spiller på markedet velkommen.

- Digitale løsninger og nye forretningsmodeller er noget af det, der skal binde el- og transportsektoren sammen. Uden smart styring af opladningen af de mange elbiler kan den grønne omstilling blive dyr i netforstærkninger, siger Helle Juhler-Verdoner med henvisning til den rapport, Dansk Energi fremlagde i forbindelse med Energiens Topmøde i maj.

Nyheder direkte i din indbakke?