SVINDEL

Stop brodne elhandleres adgang til nye kunder

Danmarks grønne erhvervsorganisation har ingen tålmodighed med utroværdige elhandlere, der systematisk snyder kunderne. Et simpelt og effektivt værn er at udelukke dem fra at kunne sælge strøm til nye kunder.

 mand taler i telefon

– Vi vil ikke have virksomheder i branchen, der bevidst og systematisk bondefanger kunder med vildledende salgstaler. Det er fuldstændig uacceptabelt. Derfor foreslår vi kort og kontant, at man udelukker den slags virksomheder. På den måde får vi presset de brodne kar ud, siger viceadministrerende direktør i Green Power Denmark Jan Hylleberg. Arkivfoto: Colourbox

Indsatsen mod bevidst snyd i detailmarkedet for el skal styrkes. Trods gode intentioner fra Forbrugerombudsmanden, der i stort tal har politianmeldt selskaber for grove brud på markedsføringsregler, og politiet, der gør sit bedste med de forhåndenværende ressourcer, fortsætter en gruppe af selskaber, der står uden for brancheorganisationen Green Power Denmark, ufortrødent deres skruppelløse fremfærd.    

Derfor anbefaler Green Power Denmark en karantænemodel, der effektivt vil udelukke de selskaber, der har gjort uærlighed og snyd til en indbringende levevej på bekostning af forbrugerne.

Green Power Denmarks forslag går ud på, at selskaber, der er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden kan udelukkes af Energinet fra at tilmelde nye kunder i knudepunktet DataHub. Dermed kan selskaberne ikke få nye kunder i butikken, mens eksisterende kunders forsyning af strøm ikke bliver forstyrret.  

– Vi vil ikke have virksomheder i branchen, der bevidst og systematisk bondefanger kunder med vildledende salgstaler. Det er fuldstændig uacceptabelt. Derfor foreslår vi kort og kontant, at man udelukker den slags virksomheder. På den måde får vi presset de brodne kar ud, siger viceadministrerende direktør i Green Power Denmark Jan Hylleberg.

Vi vil ikke have virksomheder i branchen, der bevidst og systematisk bondefanger kunder med vildledende salgstaler. Det er fuldstændig uacceptabelt. Derfor foreslår vi kort og kontant, at man udelukker den slags virksomheder.
Jan Hylleberg, viceadministrerende direktør, Green Power Denmark

– På den måde beskytter vi forbrugerne og slår hårdt ned på svindlerne. Det er ekstra vigtigt lige nu, hvor mange danskere har involveret sig mere i deres energiforbrug og ydet en stor spareindsats til glæde for både samfundet og dem selv.

Samtidig er Erhvervsministeriet på trapperne med en stramning af Markedsføringsloven, så der nu er mulighed for fængselsstraf ved grov og systematisk ulovlig markedsføring, mod tidligere bødestraf. Også denne stramning byder Green Power Denmark velkommen.

I 2021 var der cirka 800 klager til Forbrugerombudsmanden vedrørende ulovlig markedsføring blandt danske elhandlere. Samtidig blev der foretaget ni politianmeldelser.

– Problemet er, at sagerne sander til hos politiet, der også er nødt til at prioritere mange andre vigtige opgaver. Det dilemma forstår vi godt, men det er uheldigt, at selskaberne hidtil er sluppet for billigt. Derfor skal vi smide handskerne og ramme svindlerne der, hvor det gør mest ondt; nemlig på pengepungen, siger Jan Hylleberg.    

Nyheder direkte i din indbakke?