SEKTORKOBLING

Vigtigt med bredere definition af energieffektivitet

Green Power Denmark er enig med regeringen i, at energieffektivitet fremover skal tænkes på systemniveau. Dog savner brancheorganisationen flere konkrete ambitioner end dem, der er nævnt i en netop fremlagt ’Køreplan for Energieffektivitet’.

Elbilsoplader og elmaster

De danske energiforbrug bliver mere effektivt i takt med, at bilister skifter køretøjer fra olie til el. Med opladning af op mod 1,5 mio. elbiler i 2030 får elsystemet også op mod 1,5 mio. batterier at trække på - hvis batterierne kan levere elektricitet til elnettet (Vehicle-to-Grid) og rammerne for denne sektorintegration er på plads. Foto: Jeppe Carlsen

SVM-regeringen har lanceret en ’Køreplan for Energieffektivitet’, hvor et af hovedbudskaberne er, at energieffektivitet skal defineres i en ny og bredere forstand. Vi skal bruge energien ’smartere og med omtanke’, lyder budskabet.

Christina Burgos Nittegaard, der er afdelingschef for Intelligent Energi i Green Power Denmark, kalder den bredere fortolkning af energieffektivitet for ’tidssvarende’ og ’nødvendig’.

– Der er ingen tvivl om, at vi skal skrue op for muligheder og løsninger indenfor fleksibilitet, sektorkobling og elektrificering, som ministeren påpeger. Den måske vigtigste drivkraft bliver at satse på data og digitalisering. Samtidig skal rammevilkår og muligheder for test af fleksibilitet prioriteres, så vi får brugt energien når den er billig og grøn, og udnyttet vores infrastruktur effektivt, siger Christina Burgos Nittegaard, der også anbefaler at prioritere samspil mellem el, varme, vand og transport – altså sektorkobling.  

– At fjerne loftet på overskudsvarme er et vigtigt skridt på vejen, men den nuværende regulering spænder også ben for andre vigtige muligheder for sektorkobling, siger hun.

Rammevilkår og muligheder for test af fleksibilitet skal prioriteres, så vi får brugt energien når den er billig og grøn, og udnyttet vores infrastruktur effektivt
Christina Burgos Nittegaard, afdelingschef for Intelligent Energi i Green Power Denmark

Opfølgning på EU-direktiver

Ambitionen med køreplanen er ifølge regeringen at understøtte, at Danmark når i mål med en effektiv, sammenhængende og robust omstilling af energisystemet – bort fra fossile brændsler med tilhørende CO2-udledninger og over mod 100 procent vedvarende energi. 

Ganske jordnært er formålet med køreplanen også at skitsere, hvordan Danmark kan implementere EU's energieffektiviserings- og bygningsdirektiver og bidrage til EU’s energieffektiviseringsmål for 2030, der igen er vigtige søjler i EU-målet om minimum 55 procent færre udledninger af drivhusgasser i 2030. 

I fokus siden olieprischokkene

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) påpeger, at energieffektivitet siden olieprischokkene i 1970’erne har spillet en hovedrolle i historien om et dansk energisystem med høj forsyningssikkerhed. 

– Energibesparelser er stadigt vigtige, men vi skal tænke bredere end det. Vi skal hurtigere kunne stille om, så vi oplader bilen og skruer op for varmen i hjemmet, når den grønne energi er i overflod – og omvendt. Derfor skal vi fremover også tale fleksibilitet, elektrificering og digitalisering, når vi taler energieffektivisering, siger Lars Aagaard, der efter sommeren inviterer til en række møder med branchen om emnerne i køreplanen. 

Grøn dansk succeshistorie

Green Power Denmark ser frem til den videre proces med den danske implementering af energieffektiviserings- og bygningsdirektiverne og håber, at regeringen griber muligheden for at sætte ambitiøse rammer og iværksætte initiativer, der gør ’energieffektivitet’ til et ord, vi fortsat kan forbinde med en grøn dansk succeshistorie – omend i en langt bredere forstand.

Danske løsninger indenfor energieffektivitet har i mange år solgt godt i udlandet, og mange danske virksomheder har også lagt sig i front på digitale, fleksible og integrerede løsninger– både på systemniveau og inden for smarte bygninger. 

– Det vil derfor være glædeligt, hvis vi kan få en dialog om ambitiøse rammer for et fleksibelt energisystem, hvor vi udnytter de innovative, digitale og danske løsninger, der allerede eksisterer eller er på vej. Her står vi med en enestående mulighed for at vise vejen, hvor både forbrugere og virksomheder kan spille en nøglerolle og drage fordele af et dansk energisystem i førertrøjen, siger Christina Burgos Nittegaard.

Elbil-batterier kan få nøglerolle

Vigtige elementer fra EU's bygningsdirektiv, som Green Power Denmark savner fremhævet i køreplanen, er elbilers evne til at tovejslade (Vehicle-to-Grid) samt bygningers evne til at reagere på eksterne signaler. 

– Disse elementer vil have stor betydning for fremtidens fleksible forbrug og har potentiale til at holde energiomkostningerne nede både for energisystemet og forbrugerne. En elbil vil i mange tilfælde fordoble en husholdnings elforbrug – ved at erstatte forbrug af benzin/diesel – og samtidig bliver der med elbilerne adgang til utrolig mange batterier i elnettet. Det kan og skal vi bruge intelligent, siger Christina Burgos Nittegaard.

Hun peger også på, at køreplanen nævner, at det vil blive afsøgt, om bygningsautomatik i højere grad kan blive en del af energimærket, og da god bygningsautomatik kan blive en vigtig brik i et energieffektivt energisystem, hilses det velkommen: 

– Det mener jeg, vil være det helt rigtige. Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal have fokus på private investeringer til energioptimering i den eksisterende bygningsmasse, så har energimærket stor betydning, da det er en del af EU-taksonomien, der definerer en grøn investering og giver adgang til bl.a. grønne lån, siger Christina Burgos Nittegaard. 

Green Power Denmark ser nu frem til dialog om den implementering af EU-direktiverne, som ministeren lægger op til.

Nyheder direkte i din indbakke?