Interview

Cadeler-direktør: ’Vi skal være havvindens svar på Henry Ford’

Der er vind i sejlene hos Cadeler, hvis verdensførende installationsskibe er en vigtig brik i de globale bestræbelser på at få bygget flere havvindmøller i en fart. Adm. direktør Mikkel Gleerup regner med at skulle bruge 1.000 nye søfolk i de kommende år.

Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler

Selvom Cadeler måske ikke er et navn, der klinger velkendt for alle, så har selskabet de seneste år cementeret sin position som et globalt ledende vindrederi.

Den danske virksomhed har allerede støttet partnere i at sikre grøn strøm svarende til omkring 12 millioner husholdninger lige fra Sydkorea og Taiwan til Frankrig, Storbritannien og Danmark.

Alene i 2024 har selskabet med sine fire skibe aktiviteter i både Asien, Europa og senest USA, som virksomheden - efter ’en rekalibrering’ af betingelserne mellem kunder og leverandører - nu også er klar til at prøve kræfter med.

- Vi gik ikke ind i USA til at starte med. Ikke så meget på grund af manglende evner, men snarere af forsigtighed. Vi kunne ikke gennemskue de operationelle ricisi, og derfor valgte vi at tage en back-seater på den. Vi har ingen ambitioner om at være first movers i kompliceret og usikkert marked, siger adm. direktør Mikkel Gleerup.

I de kommende år er installationsfartøjer en vigtig brik i det puslespil, der skal virkeliggøre den globale grønne energiomstilling. Inden 2030 kan der ifølge analysehuset Rystad Energy opstå flaskehalse på installationsskibe, og det kan blive en hæmsko for udbygningen i Europa og globalt.

Med andre ord bliver der rift om skibe som Cadelers. Rederiet er derfor i fuld gang med at forberede sig til den markante vækst, som forventes, når VE-ambitioner skal blive til havvindmølleparker i hele verden.

- Vi har ret god klarhed over, hvad vi skal lave – ikke bare de næste par år, men også efterfølgende. Hvis man kan levere det, som kunderne efterspørger med en vis grad af forsyningssikkerhed, så tror jeg, at man kan sige, at offshore er et okay sted at være lige nu, fortæller han.

Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler

En stabil udbygning

Netop forsyningssikkerhed er et hyppigt samtaleemne i en vindmølleindustri, der inden for en kort årrække skal mobilisere tilstrækkelig kapacitet til at føre store politiske vindambitioner ud i livet.

Cadeler
  • Etableret i 2008 som Blue Ocean Ships A/S
  • Børsnoteret i Oslo 2020
  • Fusioneret med Eneti i 2023 og børsnoteret i New York

Alene i Nordsøen skal der i kraft af Oostende-erklæringen, der er indgået mellem ni lande, bygges cirka 120 gigawatt havvind inden 2030.

Det stiller store krav til hele den industrielle værdikæde, og flere fremtrædende folk i vindmølleindustrien har sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er logistisk muligt at indfri målsætningerne i Europa, hvis ikke de luftige ambitioner hurtigt omsættes til konkrete projekter.

Men Cadeler-kaptajnen hænger sig ikke ’i arbitrære mål.’ Han efterlyser i stedet en bredere forståelse af, hvor meget industrien skal kunne bygge om året for at nå de ultimative mål om CO2-neutralitet.

- Når vi investerer i et skib, der koster mere end 400 mio. dollar, og som vi skal leve med i 25 år, så skal vi kigge meget længere frem end til 2030, siger Mikkel Gleerup.

- Vi så hellere, at man fokuserede på at udbygge en forsyningskæde, som kontinuerligt kunne udbygge energiforsyningen med et bestemt antal gigawatt om året.

Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler

Den næste generation

Før en havvindmølle kan sende elektroner i land, skal fundamenter, tårne og vinger transporteres langt ud på havet, hvor mølledelene samles og installeres én efter én ved hjælp af de højt specialiserede installationsfartøjer. 

Vi tror på, at møllerne over tid vil vokse. Hvornår og hvor meget er ikke vores opgave at vurdere. Men jeg tror, at det kommer senere, end vi troede for bare et par år tilbage.
Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler

Opgaverne for installationsskibene varierer med hensyn til både lokalt indhold, havnelogistik og mølletype såvel som vejr- og bundforhold.

- Vores skib skal jo stå på bunden af havet, siger han om skibene, der fæstnes til havbunden, mens kraner med en enorm præcision håndterer de store mølledele i mere end 200 meters højde.

Installationsskib fra Cadeler
Foto: Cadeler

I april kunne Cadeler i skotsk farvand installere de første af i alt 60 møller fra Siemens Gamesa på 14,7 MW. Med vinger på 108 meter er de blandt de største, der indtil videre er installeret til havs.

I takt med at komponenterne bliver større og mere effektive, stiller det også nye krav til installationsskibene. Derfor skal den næste generation af Cadelers skibe efter planen kunne håndtere vindmøller på +20 MW.

- Vi har taget nogle beslutninger på de nye skibe, der gør at vi kan installere større møller, end dem vi ser i dag. Det er ganske enkelt risikoafdækning. Vi tror på, at møllerne over tid vil vokse. Hvornår og hvor meget er ikke vores opgave at vurdere. Men jeg tror, at det kommer senere, end vi troede for bare et par år tilbage, siger han.

At skulle udskibe markant flere og større vindmøller stiller også krav til innovation i installationsflådens arbejdsgange. Et emne, der ifølge direktøren kan opsummeres med to ord: Øget effektivitet.

- Det er nøglen til succes for os, og det bruger vi al vores krudt på. Man kan næsten sige, at vi er Henry Fords svar på havvind. Kan vi spare otte timer på én installation, er det hurtigt 70 dage i et helt projekt, som vi får til rådighed til at opføre vindmølleparker et andet sted i verden, fortæller han.

Hvis man kan levere det, som kunderne efterspørger med en vis grad af forsyningssikkerhed, så tror jeg, at man kan sige, at offshore er et okay sted at være lige nu.
Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler

Større muskler, større fleksibilitet

Rederiet fusionerede sidste år med konkurrenten Eneti og råder nu over fire installationsskibe. Hertil kommer seks skibe, som er ved at blive bygget, og et syvende som netop er annonceret.

Det er en udvikling, der placerer rederiet solidt i verdenstoppen af de selskaber, der transporterer og installerer havvindmøller.

Ifølge Mikkel Gleerup har fusionen allerede ført til årlige synergier for mere end 19 mio. euro. Han ser konsolidering både som et helt naturligt og nødvendigt skridt for mange af de mindre selskaber i en branche, som i højere og højere grad skal servicere kunder i multimilliardklassen eller regeringer verden over.

- Der er brug for at være en vis balance i forholdet, siger han og fremhæver blandt andet de store performancegarantier, man som leverandør skal stille for at vinde et projekt og som kan udfordre flere af de mindre selskaber.

De større muskler er samtidig et centralt konkurrenceparameter, der giver Cadeler en større grad af fleksibilitet til at imødekomme kundernes udfordringer.

- Vi vil rigtig gerne arbejde sammen med de rigtige partnere, hvor vi kigger på hinanden og siger, at vi alle skal komme ud sammen på toppen. Gør vi det ved at gå ind i alle de små detaljer? Det tror jeg ikke. Vi skal have det store billede foran os. Sådan tror jeg, at vi lykkes bedst, siger han og henviser blandt andet til Cadelers nyligt annoncerede partnerskab med Ørsted, der har reserveret brugsretten til et kommende A-klasseskib fra 2027 til og med 2030.

- Vi har opnået en forståelse af, at vi samlet set over tid skal gøre hinanden bedre, siger han.

Mikkel Gleerup
  • M.Sc. i Transportation and Maritime Management fra Syddansk Universitet
  • Global Executive MBA, Insead
  • Adm. direktør i Cadeler siden 2017

Skal finde 1.000 søfolk 

I 2017 trådte Mikkel Gleerup ind i et relativt lille firma med godt 20 ansatte. I dag er Cadeler vokset til 250 kontoransatte og planlægger at ansætte 70 flere inden årets udgang.

Dertil kommer 380 folk, der arbejder til søs på firmaets nuværende fire installationsfartøjer. Og med mere end en fordobling af flåden i vente, står Cadeler over for en massiv vækst også på mandskabsfronten. Over de næste tre år forventer Mikkel Gleerup, at Cadeler får brug for 1.000 nye søfolk til at møde den stigende efterspørgsel.

- Jeg plejer at sige, at vi opererer store, dumme stykker stål. Uden de rigtige mennesker er vi ingenting, fastslår han.

I en tid hvor den grønne omstilling skaber intens konkurrence om kvalificeret arbejdskraft, forsøger Cadeler at skille sig ud ved at sætte en ære i et inkluderende arbejdsmiljø med plads til at være menneske.

- Vi oplever faktisk en stor søgning til selskabet, og det er jo nok fordi, at vi vælger at gøre tingene en smule anderledes, siger han.

Jeg plejer at sige, at vi opererer store, dumme stykker stål. Uden de rigtige mennesker, er vi ingenting.
Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler

Blandt andet tilbydes alle medarbejdere – både til lands og til vands - med jævne mellemrum omfattende sundhedstjek og vejledning fra diætister, læger og mentale coaches, som skal bidrage til en kultur med både trivsel og energi til at præstere godt.

Samtidig er Playstation og fredagsslik til hele familien dog en fast del af arbejdsugen for kollegerne.

- Det hele er måske ikke sundt i klassisk forstand, men for os handler det også i høj grad om mental sundhed, siger han.

Nyheder direkte i din indbakke?