God selskabsledelse

Energibranchen tager temperaturen på den gode selskabsledelse

Danske energi- og forsyningsselskaber har for sjette gang forholdt sig til deres egen forretningsførelse via et sæt anbefalinger til god selskabsledelse, der er særlig målrettet forbrugerejet, som er sektorens dominerende ejerform.

SoerenThorsager

Søren Thorsager er forumleder for EjerForbrugerforum og formand for Energi Fyns 220.000 andelshavere. Foto: Energi Fyn

Danske energi- og forsyningskoncerner har igen i år forholdt sig til god selskabsledelse specifikt målrettet forbrugereje, der er sektorens dominerende ejerform.

Det, der begyndte i 2017 med 15 anbefalinger inden for bl.a. aktivt ejerskab, værdiskabelse, transparens og bestyrelsernes sammensætning og kompetencer er i flere omgange vokset til 25 anbefalinger – senest med to nye af slagsen om loft over bonusser samt fratrædelsesgodtgørelser.

I alt har 18 selskaber, der rummer ni ud af 10 forbrugere på det danske elnet, rapporteret på de 25 anbefalinger. I alt følger selskaberne 91 procent af anbefalingerne, mens ni procent ikke følges. Dermed er der en øget tendens til at følge den generelle branchestandard i forhold til 2022, hvor 85% af anbefalingerne blev fulgt.

Jeg noterer mig, at selskaberne virkelig har taget anbefalingerne om vederlag til sig – ikke mindst de to nye anbefalinger, der særligt adresserer bonusser og fratrædelsesordninger.
Søren Thorsager, forumleder for EjerForbrugerforum

- I 2023 kom der via nogle uheldige enkeltsager fokus på bonusser i energibranchen. Det skete på ryggen af en svær periode for de danske elforbrugere i 2022 med usædvanligt høje energipriser som konsekvens af den nye sikkerheds- og energisituation i Europa. De høje bonusser rimede ikke godt på det, vi forstår ved ordentlighed, og derfor besluttede vi som sektor at indføre skærpede anbefalinger for vederlag i vores fælles retningslinjer – også selvom problemerne var isoleret til ganske få tilfælde, siger Søren Thorsager, der er forumleder for EjerForbrugerforum, og formand for Energi Fyns 220.000 andelshavere.

Derfor glæder det ham at se, at de nye anbefalinger vedrørende bonusser og fratrædelsesgodtgørelser øjeblikkeligt har fået tilslutning fra samtlige selskaber, der spænder lige fra virksomheder med få tusinde andelshavere til Norlys’ 800.000 af slagsen.

- Jeg noterer mig, at selskaberne virkelig har taget anbefalingerne om vederlag til sig – ikke mindst de to nye anbefalinger, der særligt adresserer bonusser og fratrædelsesordninger. At lige netop de to følges af alle selskaber, kommer ikke som en overraskelse for mig. Jeg er ganske sikker på, at bonusser i den størrelsesorden, vi så i 2022, var en undtagelse og ikke reglen. Men det er klart, at det varmer mit governance-hjerte, at jeg nu kan se det dokumenteret sort på hvidt, siger Søren Thorsager.

Brancherapport 2023: God selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber
Tal og statistik

Danske energi- og forsyningsselskaber har for sjette gang forholdt sig til deres egen forretningsførelse via et sæt anbefalinger for god selskabsledelse, der er særlig rettet mod sektorens dominerende ejerform...

Udgivet
Maj 2024

Anbefalingerne følger samme struktur som for børsnoterede virksomheder, fonde og kommunale selskaber og betyder, at de forbrugerejede selskaber skal oplyse hvorvidt de ’følger’ eller ’ikke følger’ hver af de 25 anbefalinger.

Hvis sidstnævnte er tilfældet, skal det ledsages af en beskrivelse af, hvordan man i stedet har indrettet sig og hvorfor. Årsagen til ikke at følge en anbefaling kan ofte skyldes strukturelle forhold i den enkelte virksomhed. For eksempel har nogle selskaber ikke et repræsentantskab, men en generalforsamling som deres øverste myndighed og kan derfor ikke følge anbefalinger om løbende at inddrage repræsentantskabet.

Kontakt

Ida Marie

Ida Marie Behr

Chefkonsulent
35 30 04 26

Nyheder direkte i din indbakke?