Formænd skal inspirere hinanden i nyt netværk
Formændene i Danmarks forbrugerejede og kommunale energi- og fiberkoncerner rykker tættere sammen for at dele viden og erfaringer i en turbulent tid.
Formændene i cirka 20 af Danmarks demokratisk ejede energi- og fiberkoncerner rykker nu tættere sammen for at udveksle viden og erfaringer om, hvordan ledelse af en bestyrelse i energisektoren anno 2023 gøres bedst.
Energiselskaberne har de seneste 5-10 år udviklet sig meget – både med hensyn til aktiviteter, størrelse og omsætning. Det betyder, at mængden af opgaver, som en bestyrelsesformand skal varetage, er øget betragteligt, ligesom ansvaret og kompleksiteten i opgaverne er for opadgående.
Jørgen Poulsgaard, der er formand for vestjyske RAH og næstformand i branchens folkelige organ EjerForbrugerforum, ser en række værdifulde gevinster i at sparre med andre bestyrelsesformænd i et fortroligt rum og dele både bekymringer og positive oplevelser.
- Selv om vores selskaber spænder lige fra 10.000 til næsten 800.000 andelshavere er der en række ting, der er fælles for os som formænd. Blandt andet kerneopgaven med at få medlemmerne af vores bestyrelser, der er valgt af en større kreds af enten kunder eller forbrugerrepræsentanter, til at arbejde sammen som en enhed, siger han i kølvandet på det første møde i det nye netværk på Hindsgavl ved Middelfart.
- Samtidig er vores virksomheder blevet langt mere komplekse end tidligere, og det kalder på, at vi deler gode idéer med hinanden, så vi sammen bliver klogere, tilføjer han.
Flere års intenst arbejde med god selskabsledelse har gjort, at der rundt omkring i bestyrelserne arbejdes langt mere systematisk end tidligere med at sikre, at der er tilstrækkelige kompetencer på forretningskritiske områder som fx strategiudvikling, risikostyring og investering.
Samtidig er opmærksomheden omkring diversitet i både bestyrelser og repræsentantskaber øget markant, hvorfor der i alle hjørner af landet udforskes nye måder at sikre en bredere – og bedre – repræsentation i de styrende organer i forhold til fx køn, alder, uddannelsesbaggrund og etnicitet.
- Den turbulens, vi har været igennem det seneste år med stigende priser og enorm usikkerhed blandt vores kunder og ejere har givet et kæmpe løft i befolkningens bevidsthed omkring energi. Desværre ikke kun af det gode, men vi har alligevel en stor mulighed for at få nye grupper i tale og måske få dem engageret i det vigtige arbejde med grøn omstilling og forsyningssikkerhed, siger Jørgen Poulsgaard.