Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

GRØN TRANSPORT

’Når vi flytter os, er der mange, der følger efter’

Elbiler er den eneste teknologi, hvis vi skal nedbringe CO2-udledningen fra personbiler i en fart. Og det skal vi. Sådan lyder det fra Volkswagen, der har taget et nyt og stort skridt indenfor e-mobility med deres ID.3 bil, der kommer på vejene i sommeren 2020.

Da Volkswagen i sidste uge havde samlet 300 europæiske journalister i hjertet af Berlin for næsten at præsentere ID.3 – en elektrisk bil, der var kamufleret på dagen, da den reelt først præsenteres på Frankfurt Motorshow i – var det ikke bare en ny bil, der blev lanceret. Det var et symbol på ændring, der blev præsenteret. Sådan lød det på dagen fra Jürgen Stackmann, der er globalt ansvarlig for Volkswagens salg- og marketing.

– Vi har valgt den elektriske vej. Det er den eneste teknologi, der kan nedbringe CO2-udledningerne hurtigt, og der er brug for hurtig handling. Som selskab har vi forpligtet os på Paris-aftalens mål og vil i 2050 have en nul-udledning, slog han fast.

Volkswagen har allerede elektriske biler i sortimentet, men ID.3 er alligevel skelsættende for virksomheden. Det er nemlig den første model, der er bygget som elbil fra bunden på en nyudviklet platform, der hedder ’Modular Electric Drive Toolkit’. Tidligere elbiler har været tilpasset karosseriet på biler, der i udgangspunktet var skabt som benzin- eller dieselbiler. Det skulle give bilerne en helt anden komfort og rummelighed.

Derudover er ID.3 den første i en lang række af elbilsmodeller, hvor prisen også er lavere end hidtil set. For en virksomhed, der gav verden folkevognsboblen og dermed var med til at udbrede bilismen til den brede befolkning, er det et naturligt skridt, lader Jürgen Stackmann forstå. Han ser ID.3 som starten på den tredje fase i Volkswagens historie, hvor netop boblen var første fase, mens anden fase var Golfen.

–  Hvor langt man kan køre på en opladning, lange opladningstider og for dyre og uattraktive biler været en grund til, at mange kunder har fravalgt en elbil indtil nu. Volkswagen går nu ind i en ny æra, hvor vi ændrer ’you can’t’ til ’now you can’, lød det fra scenen, da ID.3 blev præsenteret.

OM ID.3

  • ID.3 er den første af en række elbil-modeller, som er bygget på platformen ’Modular Electric Drive Toolkit’.
  • ID.3 er en familiebil i mellemklassen – det marked, hvor Volkswagen i forvejen står stærkest
  • ID.3 vil kunne fås med tre batteristørrelser: 45 kWh, 68 kWh og 77 kWh og vil have en kørerækkevidde på mellem 330 og 550 km på en opladning
  • Hurtigopladning vil være standard, og med en 100 kW oplader vil du på en 30 minutters kaffepause kunne oplade til mindst 260 kilometers kørsel
  • De første ID.3-modeller vil blive leveret i sommeren 2020. Kunder kan allerede nu reservere en af de 30.000 førsteudgaver.
...

CO2-neutral ved leveringen

Er elbiler nu også så klimavenlige, som man siger, når man ser på hele bilens livscyklus? Den kritik bliver ofte rejst på grund af udledningen af CO2 i produktionsfasen af bilen og ikke mindst batteriet. Og den kritik forholdt Jürgen Stackmann sig også til ved lanceringen:

– Vi garanterer, at der ikke er et CO2-aftryk, når vi afleverer bilen til kunden. Det gør vi ved at omlægge vores fabrikker til udelukkende at bruge grøn energi, og vi ser på hele forsyningskæden. Derudover er vi involveret i 25 projekter, der skal kompensere for de CO2-udledninger, der måtte være, fortalte Jürgen Stackmann, der gav udtryk for, at han håber, at kunderne efterfølgende vil købe grøn strøm som drivkraft til deres elbiler.

Store forventninger

Forventninger fra Volkswagen er store – ikke blot til den første bil i ID.-serien, men til den rejse, som selskabet nu begiver sig ud på ved at satse stort på elbiler. Satsningen betyder, at fra 2019 til 2023 vil Volkswagen investere 9 milliarder euro alene i e-mobility. På produktionssiden skal mere end 10 millioner elbiler ruller ud fra fabrikkerne i Europa, Kina og USA over de næste 10 år, og mere end 20 elbilsmodeller er på tegnebrættet. I 2025 skal der være solgt mere end en million elbiler fra Volkswagen i 2025 globalt - Kina er i dag et markant større marked end Europa. 

– ID.3 er første skridt i en ny æra. Og vi i Volkswagen er en stor spiller, så når vi flytter os, er der mange, der følger med, sagde Jürgen Stackmann.

På Energiens Topmøde den 23. maj kan du høre Volkswagens strategidirektør Maik Stephan, der ser ind i fremtiden og giver sit bud på, hvor virksomheden er i 2030 – og hvordan vi får gjort transporten grønnere.

Du kan stadig nå at tilmelde dig Energiens Topmøde:

 

Elbilen ID.3 fra Volkswagen
Foto: Volkswagen

    Nyheder direkte i din indbakke?