Debat

Klimakampen kræver aktive elforbrugere

Den grønne omstilling kræver, at vi interesserer os for den strøm, vi bruger, stiller krav til vores elleverandør og tager stilling til vores energiforbrug. Sådan skriver Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark, i Børsen.

famile handler med el

Arkivfoto: Thomas Steen Sørensen

Danskernes interesse for den el, der strømmer ud af stikkontakten, har ikke været proportional med, hvor vigtig den er for vores hverdag. Det har ændret sig nu.

Den forfærdelige krig i Ukraine har katapulteret energi ind i vores bevidsthed.

På en alvorlig baggrund er det en positiv udvikling. For den grønne omstilling kræver, at vi interesserer os for den strøm, vi bruger, stiller krav til vores elleverandør og tager stilling til vores energiforbrug.

Det danske udgangspunkt er heldigvis godt. Vi har et elmarked præget af høj konkurrence, lave fortjenester hos elleverandørerne og stor valgfrihed. Modsat det indtryk, Forbrugerrådet TÆNK giver i Børsen 2. januar, kan du frit vælge elleverandør, og der er masser af produkter på hylderne.

Du kan for eksempel vælge den leverandør med den afregning, du foretrækker. For nogle kan det være en fordel med aconto afregning, hvor du får et lidt billigere produkt ved at betale forud for forbruget.

Mens andre kunder foretrækker at betale bagudrettet, når måneden er gået, hvilket flere og flere selskaber tilbyder. Det er en del af den frie konkurrence. Selskaberne skal ikke tvinges til at udbyde noget, kunderne ikke efterspørger.

Men alt er ikke perfekt. Vi oplever selskaber kaste smuds på et ellers velfungerende elmarked ved at hverve kunder gennem ulovlige metoder og bondefange dem. Det er fuldstændig uacceptabelt. Vi opfordrer alle vores medlemmer til at sikre orden i penalhuset i forhold til regninger, tilbagebetaling og markedsføring.

For at komme de brodne kar til livs foreslår vi, at de selskaber, der groft og systematisk bryder reglerne, skal have karantæne fra visse funktioner af Energinets såkaldte datahub. Det betyder, at en virksomhed ikke kan tilmelde nye kunder, og dermed sætter man effektivt en stopper for deres grove vildledning af forbrugerne.

Det er vigtigt, at vi slår hårdt ned på svindlere og skaber større gennemsigtighed på elmarkedet, når vi skal bygge videre på danskernes stigende interesse for deres energiforbrug.

Fremadrettet har vi nemlig brug for, at danskerne i endnu højere grad forholder sig aktivt til deres elforbrug og bruger strømmen, når der er rigeligt af den, så hver eneste grønne kilowatt-time udnyttes til fulde.

Indlægget er bragt i Børsen 6. januar.

Nyheder direkte i din indbakke?