ELNET TIL FREMTIDEN

Netselskab vinder jagten på 9-tallet på den tredje decimal

99,999 procent i 2023: Digitalisering og godt håndværk sikrer rekordhøj leveringssikkerhed hos Netselskabet Elværk i Thy og på Mors.

Teknikere fra Elnetselskabet Elværk på arbejde ved station

Elværk har de seneste år investeret i flere fjernbetjente 10/0,4 kV-stationer, ligesom medarbejdere har stort fokus på hurtig fejlfinding ude i marken. Foto: Elnetselskabet Elværk.

Netselskabet Elværk har rundet en strategisk milepæl med en rekordhøj leveringssikkerhed på 99,999 procent til selskabets ca. 44.000 forbrugere i Thy og på Mors.

For samfundet er det afgørende at sikre en høj forsyningssikkerhed, så strømmen altid er tilgængelig, når virksomheder og familier har brug for den. At nå op på 99,999 procent er imidlertid ikke en let opgave. Direktør i Netselskabet Elværk, Kristian Tilsted, peger på flere grunde til, at det i 2023 lykkedes at ramme 9-tallet på den tredje decimal:

– Vi har blandt andet fået flere fjernbetjente 10/0,4 kV-stationer, og vores medarbejdere har et stort fokus på hurtig fejlfinding. Derudover har vi systematisk udskiftet gamle 10 kV-kabler og fejlbehæftede komponenter som fx brydere, siger Kristian Tilsted. 

Montører fra Elnetselskabet Elværk på arbejde - vindmølle i baggrunden
Ud af Elværks omkring 2.000 netstationer er knap ti procent fjernbetjente. Det betyder, at driftsvagten fra sit kontrolrum kan isolere fejl og koble om, så færrest mulige forbrugere er afbrudt, mens fejl bliver udbedret af selskabets montører. Foto: Elnetselskabet Elværk.

Tilsmilet af held

Selvom leveringssikkerheden er et resultat af tidligere års investeringer og godt håndværk, spiller held også en rolle, erkender Kristian Tilsted.

– Vores medarbejdere i Elværk er dygtige, men der er selvfølgelig også et element af held, når det handler om et elnet med rigtig mange komponenter. Heldet har det dog med at tilsmile den, som har forberedt sig, og derfor arbejder vi virkelig struktureret på at undgå fejl og afbrud, siger Kristian Tilsted.

Netselskabet Elværk opererer under en strategiplan 2019-24 og er ved at kigge fremad mod den næste strategiperiode. Her vil data fra elmålere og fjernbetjente netstationer (såkaldte DSO-stationer) fortsat spille en rolle i at sikre en høj leveringssikkerhed.

– Vi har omkring 2.000 netstationer, hvor knap ti procent er fjernbetjente. Det betyder, at driftsvagten fra vores kontrolrum kan isolere fejl og koble om, så færrest mulige forbrugere er afbrudt. Alternativet er at vente på, at en montør rent fysisk er fremme på stationen for at trække i et håndtag. Måske skal han endda også køre videre til den næste station for at koble om dér, forklarer Kristian Tilsted.

DSO-stationer er dyrere end ’almindelige’ 10/0,4 kV-stationer, men Netselskabet Elværk vurderer, at det er investeringen værd for at kunne fremtidssikre elforsyningen i Thy og på Mors. 

– Vores nye strategi kigger frem mod 2026, og med vores netudviklingsplan har vi et ti års sigte. Vi forsøger at opretholde en høj forsyningssikkerhed, men det bliver svært, erkender Kristian Tilsted og peger på, at elforbruget i forsyningsområdet stiger samtidig med, at stadig mere udstyr nærmer sig pensionsalderen.

Kristian Tilsted, Netselskabet Elværk
En leveringssikkerhed på 99,999 procent skyldes bl.a. dygtige medarbejdere, ’men der er selvfølgelig også et element af held, når det handler om et elnet med rigtig mange komponenter. Heldet har det dog med at tilsmile den, som har forberedt sig’, siger direktør Kristian Tilsted. Foto: Elnetselskabet Elværk.

Regnvåd start på 2024

Elektrificering med varmepumper til husstande, industrier og fjernvarmeværker, opladning af forskellige typer elektriske køretøjer plus stadig mere lokale produktion af vind- og solenergi giver travlhed i Netselskabet Elværk, der heller ikke kan forvente, at heldet tilsmiler dem hvert år. 

Afbrudsstatistik

Green Power Denmark udgiver en gang om året en afbrudsstatistik. 

Læs 'Afbrudsstatistik 2013-2022' på elnet.dk

Foråret 2024 har for eksempel været særdeles regnvådt, og det har gjort det svært at reparere kabler på fugtige arealer helt så hurtigt som ønsket.

– Men med en databaseret tilgang til fejl og afbrud kan vi nå langt, siger Kristian Tilsted.

Næsten alle elnetselskaber – herunder Netselskabet Elværk – indberetter løbende data til Elselskabernes Fejl- og Afbrudsstatistik (ELFAS), der administreres af Green Power Denmark. Data bruges bl.a. til at udregne en norm for ikke-leveret energi (ILE), der er et nyt reguleringsbegreb, der tages i brug første gang med 2023-data for hele elnettet fra 0,4 kV til 50/60 kV.

Nyheder direkte i din indbakke?