POWER-TO-X

Otte markante virksomheder tilslutter sig Green Power Denmarks PtX-partnerskab

Green Power Denmarks PtX-partnerskab byder velkommen til otte nye virksomheder, og tæller dermed 40 markante partnere, som alle har store ambitioner inden for PtX. Blandt de nye partnere er aktører inden for flybranchen, der i stigende grad ser ind i en fremtid med grønne e-fuels som drivkraft.

Fly tankes i lufthavn, flytransport, brændstof, PtX

Arkivfoto: Norwegian.

PtX-området er i rivende udvikling, og så sent som i slutningen af maj lancerede EU en omfattende plan for at accelerere den grønne omstilling i Europa. Heri lå en klar tilkendegivelse af, at PtX-teknologier vil spille en ganske central rolle i den grønne omstilling, og af samme grund mere end fordoblede man målene for produktion af PtX-brændstoffer i Europa inden 2030.

Læs ogsåREPowerEU: Fra 40 til 100 GW elektrolysekapacitet i Europa inden 2030

I en dansk kontekst er der tilbage i marts måned lanceret en ambitiøs dansk brintstrategi, som indeholder mål om 4-6 GW elektrolysekapacitet i Danmark inden 2030, både til brug indlands og til eksport i Europa. De konkrete politiske mål skal bidrage til udviklingen og fremme af en markedsdrevet PtX-industri i Danmark.

I Green Power Denmark er hele værdikæden inden for PtX repræsenteret i organisationens PtX-partnerskab, som nu byder velkommen til otte nye partnere, der skal bidrage til at forløse potentialet i et dansk PtX-eventyr.

De nye partnere er:

  • Billund Lufthavn – Danmarks andenstørste lufthavn og som knudepunkt for dansk lufttrafik en central aktør i forhold til udvikling og opbygning af lokal PtX-infrastruktur, der understøtter flybranchen og dens behov for grønne PtX-brændstoffer.
  • DCC & Shell Aviation Denmark – partnerskabet mellem DCC Energi & Shell Aviation forsyner lufthavne med flybrændstof i Danmark og udlandet. Som kommerciel aktør med høje grønne ambitioner kan og vil de bidrage til udvikling og fremme af et bæredygtigt energiforbrug i flybranchen.
  • DFDS – er som rederi og logistikvirksomhed med til at drive markedet for grønne brændstoffer til den maritime sektor, som kan bidrage til en betydelig dekarbonisering i en sektor, der ikke lader sig direkte elektrificere.
  • Eurowind Energy – er projektudvikler af VE-anlæg og har flere storskala PtX-anlæg i støbeskeen på dansk grund.
  • FORCE Technology – er som teknologisk rådgiver med til at udvikle innovation og standarder for PtX-teknologier og bidrage til teknologisk modning mellem viksomheder, universiteter og GTS-institutter.
  • Norwegian – er som en af nordens største flyselskaber fremtidig aftager af PtX-flybrændstof. Selskabet har høje ambitioner for en accelereret dansk udvikling af PtX-teknologier og ønsker at sætte en klar dagsorden på at sikre grøn omstilling af luftfarten.
  • Rønne Havn – er som maritimt knudepunkt i Østersøen allerede i færd med at afsøge muligheden for at etablere PtX-infrastruktur i form af Bornholm Bunker Hub, som skal gøre det muligt for passerende skibe at tanke grønne brændstoffer fra lokal PtX-produktion.
  • Siemens Gamesa – er som global vindmølleproducent optaget af teknologiudvikling og produktion af PtX-brændstoffer gennem elektrolyse med brug af vindenergi fra såvel landvind som havvind.

Grøn luftfart i en fart

Blandt de nye partnere er DCC & Shell Aviation Denmark, Billund Lufthavn og Norwegian - alle tre centrale aktører inden for den CO2-tunge luftfart, som ifølge Statsministerens seneste nytårstale skal tilbyde grøn luftfart i en fart: at alle indenrigsfly i Danmark i 2030 skal flyve på PtX-brændstoffer. Derfor er både visioner og ambitioner også høje hos de tre aktører fra luftfartbranchen i forhold til at indtræde i et partnerskab, der har dedikeret fokus på udvikling og udbredelse af fremtidens bæredygtige brændstoffer.

- Billund Lufthavn er i fuld gang med den grønne omstilling, og luftfartsselskaberne er klar til grønne brændsler, så nu skal retningen for PtX for alvor fastlægges, så Danmark kan være med i en førerposition. Og jeg forventer, at det her partnerskab med den fulde værdikæde kan bidrage med kendskab og viden, så den optimale løsning bliver lagt, lyder den klare melding fra adm. direktør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund.

Samme ambitioner og fremtidsudsigter er der at spore hos Norwegian, der lige som Billund Lufthavn er en central aktør i dansk luftfart, og dermed en vigtig partner i udviklingen af en kommercielt levedygtig PtX-industri i Danmark.

- Vi kan se, at adgang til store mængder af bæredygtigt flybrændstof bliver forretningskritiske for os om bare nogle få år, så vi vil gerne skubbe på for at få produktionen op og infrastrukturen klar. Men det er en kompleks opgave, som kræver samarbejde i alle led. E-jet fuel er ikke et produkt, der er kommercielt tilgængeligt i dag, og ved at gå med i PtX-partnerskabet kan vi i Norwegian arbejde side om side med investorer, energiselskaber og den danske regering for at få ketchuppen ud af flasken, udtaler Anders Fagernæs, bæredygtighedsdirektør i Norwegian.

 PtX-partnerskabet

Green Power Denmarks PtX-partnerskab består af 40 partnere:

A2X
ADP
Andel
Billund Lufthavn
CIP
Cirkle K
Copenhagen - Malmö Port
COWI
Crossbridge Energy Fredericia
Danfoss
Dansk Standard
DCC & Shell Aviation Denmark
DFDS
DSV 
EKF
Energinet
European Energy
Eurowind Energy
Evida
Force Technology
Green Hydrogen Systems
Green Power Denmark
Greenlab Skive
H2 Energy Europe
Haldor Topsøe 
HOFOR
Københavns Lufthavne
Norlys
Norwegian
OK
Rambøll
RWE
Rønne Havn
SAS
Siemens Energy
Siemens Gamesa
Vattenfall
Vestas 
Ørsted
Aabenraa Havn

...

 

Nyheder direkte i din indbakke?

Kontakt

Michael Madsen

Michael Madsen

Chef for Power-to-X og eksport
25 80 00 05