Vejen til klimamålene

Green Power Denmark om klimaprogram: Vi skal snøre løbeskoene

Green Power Denmark roser regeringen for at have fokus på hastighed i sit klimaprogram. Hvis vi skal ud i overhalingsbanen, skal politikerne hurtigt træffe beslutninger om bl.a. udbygning af vedvarende energi og brintinfrastruktur, mener den grønne erhvervsorganisation, som samtidig slår et slag for større internationalt fokus i dansk klimapolitik.

Termometer

Foto: Pixabay

Regeringen har lanceret sit årlige klimaprogram, og her er der blandt andet fokus på udbygning af grøn energi på land. Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har da også af flere omgange forsikret, at der kommer et politisk udspil på området, samtidig med at den nationale energikrisestab (NEKST) er i gang med at se på at rydde barrierer for opstilling af vindmøller og solceller af vejen.

- Vi kigger ind i et travlt efterår. Vi skal snøre løbeskoene og ud i overhalingsbanen, hvis vi skal nå vores klimamål, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

En opgørelse fra Green Power Denmark viser, at 4.840 megawatt landvindmøller – svarende til 1000 møller - står i kø ude i kommunerne. Til trods for den store interesse for at opstille vindmøller blev der i 2022 kun opført 165 megawatt landvind, og i år bliver der taget flere vindmøller ned, end der stilles op.

- Virksomhederne står ved startstregen – klar til at bygge vindmøller og solceller. Men vi ser grønne projekter, der har været 7-10 år undervejs. Det siger jo alt. Vi har ikke brug for flere erklæringer og ambitioner. Vi brug for mindre bureaukrati og hurtigere sagsbehandling, siger Kristian Jensen og fortsætter:

- Jeg ser frem til, at vi på havet kommer i gang med det statslige udbud, som sætter den rigtige retning ved for eksempel at inddrage krav om bæredygtighed. Men det er vigtigt, at vi fremadrettet har en debat om, hvor meget staten skal tjene på havvindmøllerne. Det vil blive en alvorlig trussel mod vores hjemlige vindindustri, hvis udbuddene udelukkende bliver afgjort af, hvor mange penge udviklerne er villige til at betale til statskassen, siger Kristian Jensen.

Han glæder sig over, at regeringen i sit klimaprogram også betoner vigtigheden af udbygning af det elnet, der skal transportere de store mængder strøm fra vindmøllerne og solcellerne ud til forbrugerne.

Pas på tunnelsyn

Med finansiering af brintinfrastruktur på programmet skal der i efteråret også tages yderligere skridt på vejen mod at udvikle grønne brændstoffer til fly, skibe, lastbiler, som for størstedelens vedkommende ikke tæller med i det nationale klimamål.

- Vores nationale klimamål på 70 procent CO2-reduktion i 2030 har skabt et helt nødvendigt pres på alle dele af samfundet. Det har været en gamechanger, som har betydet, at Folketinget har truffet store og afgørende beslutninger, siger Kristian Jensen og tilføjer:

- Men vi skal passe på med, at vores fokus på 70 procent reduktion ikke giver os tunnelsyn ved at træffe beslutninger på kort sigt, som forhindrer større gevinster på lang sigt. Ellers risikerer vi at gå glip af de erhvervseventyr, der for alvor venter efter 2030 – for eksempel udvikling af grønne brændstoffer til tung transport. Jeg glæder mig over, at regeringen har lyttet til Green Power Denmark, og adresserer det i sit klimaprogram, siger Kristian Jensen.  

Konkret opfordrer Green Power Denmark regeringen til at sætte internationale klimamål. Det kan blandt andet være i form af mål for produktionen af grønne brændstoffer i 2030 og et mål om at øge bidraget til andres landes CO2-reduktioner gennem eksport af energiteknologi og -services med mindst 35 procent i 2030 sammenlignet med 2022.

Nyheder direkte i din indbakke?