INTERVIEW

Netselskab: ’Vi skal lave det dobbelte’

Adm. direktør Carsten Bryder fra Netselskabet N1 ser digitalisering som fuldstændig afgørende for, at de lokale netselskaber kan løfte deres del af den grønne omstilling, hvor elforbruget på distributionsniveau vil blive fordoblet i løbet af dette årti.

Teknikerbil fra Netselskabet N1

Netselskabet N1 oplever målertilvækst og renoverer ældre elnet samtidig med, at elektrificeringen driver netforstærkninger, opgraderinger og fornyelser. ’Vi nettilslutter masser af vedvarende energi både i hjem og på landet, og vi indfører mere smart styring af vores aktiver. Alt det tilsammen giver en fordobling af aktiviteterne i løbet af de næste få år’, siger adm. direktør Carsten Bryder. Foto: N1.

Netselskabet N1 blev ’født’ i en fusion med 750.000 netkunder. Her cirka tre år efter er der mange flere kunder at servicere. N1 har rundet 800.000 målere i Jylland fra Jammerbugten i nord til den dansk-tyske grænse i syd.

Men det er ikke kun antallet af kunder, der giver travlhed i det jyske netselskab. Der tegner sig nemlig et stadig klarere billede af, at ’vi fremover skal lave det dobbelt af, hvad vi har gjort hidtil’, som adm. direktør Carsten Bryder formulerer det på N1’s hovedkontor på Edison Park i Esbjerg.

– Dobbelt op på mennesker kan vi ikke, så vi må finde på andre måder at leve op til vores ansvar for den grønne omstilling. Flere digitale løsninger og øget kundefokus er oplagte veje at gå, siger Carsten Bryder, der med en baggrund bl.a. fra telebranchen tiltrådte som direktør den 1. februar 2022.

Vi oplever målertilvækst og renoverer ældre elnet samtidig med, at elektrificeringen driver netforstærkninger, opgraderinger og fornyelser. Vi nettilslutter masser af vedvarende energi både i hjem og på landet, og vi indfører mere smart styring af vores aktiver. Alt det tilsammen giver en fordobling af aktiviteterne i løbet af de næste få år.
Carsten Bryder, adm. dir., Netselskabet N1  

Før kendte Carsten Bryder ikke meget til netselskabernes liv og virke, så han har været igennem en stejl læringskurve. Kollegerne har sammensat et praktikforløb, så den nye topchef kan komme rundt i alle dele af organisationen, der udover Esbjerg også omfatter Silkeborg og Støvring samt et stort antal rullende personel, der varetager tekniske opgaver på anlæg spredt udover hele Jylland.

Direktør i praktik

Carsten Bryder, adm. dir., N1

For få uger siden kunne man læse følgende på skanderborgenseren Carsten Bryders LinkedIn-profil:

’I denne uge havde jeg fornøjelsen af at være i praktik hos vores dygtige anlægsmedarbejdere på en vigtig opgave ved Danish Crowns nye hovedkvarter i Randers. Vi skal forsyne lokationen og flere hundrede nyetablerede ladestandere i forbindelse med hovedkvarteret. Det var en fornøjelse at lære af vores engagerede medarbejdere med tårnhøj faglighed og fokus på arbejdssikkerheden’.

Flere hundrede elbil-ladestandere på én parkeringsplads. Endnu et tegn på nye tider, hvor elektrificeringen griber om sig som et afgørende element i den grønne omstilling fra kul, olie og gas til grøn energi. Klima er ét argument for at satse på grønne løsninger – forsyningssikkerhed i forhold til energi fra Rusland er et andet, der er kommet til med brutal styrke i år.

Blå bog: Carsten Bryder

  • Administrerende direktør for Netselskabet N1 fra 1. februar 2022
  • COO i Global Connect i tre år
  • Bestyrelsesmedlem i Netteam i 2½ år
  • CEO/CTO i TT-Netværket (Telia/Telenor) i 1½ år
  • EVP og SVP i TDC i 11 år
  • 53 år
  • Bor i Skanderborg med sin kone Heidi og deres tre teenagedrenge
...

Nogle af de nye net-opgaver, som kunderne efterspørger, presser sig på med en så voldsom hastighed, at de dårligt er nævnt i den netudviklingsplan, N1 afleverede til Forsyningstilsynet for blot et lille halvt år siden og som i øjeblikket er i høring i Energistyrelsen.

– Vi oplever målertilvækst og renoverer ældre elnet samtidig med, at elektrificeringen driver netforstærkninger, opgraderinger og fornyelser. Vi nettilslutter masser af vedvarende energi både i hjem og på landet, og vi indfører mere smart styring af vores aktiver. Alt det tilsammen giver en fordobling af aktiviteterne i løbet af de næste få år, siger Carsten Bryder, der er chef for lidt over 500 ansatte.   

Digitalisering er alfa og omega

Carsten Bryder vurderer, at hans fortid i Global Connect, TDC, Telia/Telenor og andre televirksomheder kan komme N1 til gode ikke mindst i forhold til digitaliseringen. Ambitionerne er skrevet ind i den strategi, N1’s bestyrelse med Jesper Barslund fra Norlys-koncernen som formand har vedtaget for et par måneder siden.

– Med strategien forsøger vi at adresse alle de spændende opgaver, vi står overfor, siger Carsten Bryder, der er chef for et netselskab, der leverer elektricitet til kunderne 99,997 procent af tiden og dermed er i verdenseliten.  

På jagt efter kabelskabe med N1GO! 

Et eksempel på smart N1-tænkning handler om selskabets 280.000 kabelskabe – altså de små, grå skabe, der er strøet udover land og by. N1 ved, hvor skabene er placeret, men kender ikke altid tilstand og fabrikat. Er der buler, graffiti, indtrængning af vand?

– Vi har brug for at vide mere for at holde nettet i en god stand. Normalt sender vi med jævne mellemrum teknikere ud for at tilse skabene. Nu har vi i stedet skabt en app, der i bedste Pokemon-stil hedder N1GO!, så vores medarbejdere i deres fritid kan tage billeder af kabelskabe, vurdere tilstanden, og sende informationer ind til vores it-system, hvor data behandles med kunstig intelligens, forklarer Carsten Bryder.

Succesen er overvældende. Flere hundrede N1-kolleger har ganske frivilligt og med en beskeden økonomisk belønning indsamlet data og billeder for over 100.000 kabelskabe. Normalt efterses cirka 5.000 skabe årligt, så N1GO! har allerede styrket kerneforretningen.

– Der er gået vild konkurrence i den, og vi samler nu data ind på en sjov og meget mere bæredygtig måde, hvor familier bevæger sig ud i landskabet og tager billeder af kabelskabe, fortæller Carsten Bryder. N1 har udviklet appen sammen med Microsoft og Kapacity.

Syv milliarder sæt data

En anderledes vigtig del af netselskabets dagligdag handler om at udnytte data fra 800.000 elmålere i hjem og på virksomheder samt fra selskabets målere på transformerstationer og andet teknisk udstyr.

I alt opsamler N1 årligt syv milliarder sæt data; et svimlende antal som den menneskelige hjerne har svært ved at forholde sig til. Ikke nok med det: Der er mange flere data på vej. Elmålerne indsamler i øjeblikket time-værdier, men det ligger i kort og gule europæiske stjerner, at der inden for få år skal hentes kvarters-værdier. Data i realtid rykker nærmere i Danmark og på EU-plan.

– Vi bygger elnet efter det højeste forbrug. Hvis vi med hjælp fra data kan reducere disse peaks, kan vi spare anlægsinvesteringer, påpeger Carsten Bryder, der også peger på tariffer, direkte betaling og andre økonomiske incitamenter som veje frem mod et lavere forbrug i de berømte kogespidser, der traditionelt har ligget mellem kl. 17 og 20 om vinteren.

– Vi er ved at beskrive forretningsbehovet. Nu det er på plads kan vi opbygge et it-system, der kan skabe overblik og nudge forbrugerne. Dermed kan vi forhåbentlig undgå kapacitetsudvidelser eller i hvert fald skubbe dem i tid, siger Carsten Bryder, der afviser, at it-udviklingen kommer til at tage flere år.

– Nej, nej. Det har jeg slet ikke tålmodighed til, fastslår han og opsummerer, at systemet skal være et katalog over reaktionsmuligheder fra overblik, nudging, betaling og ultimativt: Give bud på kapacitetsopgraderinger.

Netselskabet N1 vil også ved hjælp fra data tættere på sine ’assets’ og lave forebyggende vedligehold på kabler og på de enkelte komponenter ude på transformerstationerne. Carsten Bryder nævner, at der fra telebranchen er gode eksempler – fx i forhold til at vurdere, hvornår routere bryder sammen.

– Hvis vi kan skifte præventivt, vil meget være vundet, påpeger Carsten Bryder.

Kunderne skal have en god oplevelse

Meget andet kan vindes ved at rykke lidt tættere på kunder og samarbejdspartnere. Med Engrosmodellen har elhandelsselskaberne den primære kontakt med elforbrugerne, men ifølge Carsten Bryder giver det god mening også for et monopolselskab at være i god dialog med slutbrugere, elinstallatører, VE-udviklere og andre interessenter.

– Vi skal give kunderne en god oplevelse, når de er i kontakt med vores selskab, netop fordi vi er et monopolselskab, som de ikke kan flytte fra. Vi skal komme kunderne i møde, forstå deres behov og yde en tilfredsstillende service. Ved at tænke på den måde, bliver det også sjovere at være ansat i N1, mener Carsten Bryder.

– Vi skal agere som en kommerciel virksomhed. Den tankegang skal gennemsyre hele virksomheden, tilføjer han og den kulturudvikling, han arbejder for – sammen med en nyansat cx-konsulent, hvor forkortelsen står for customer xperience.

Netselskabet N1 vil også i den kommende tid arbejde for, at omverdenen bedre forstår den virkelighed, elnettet bliver drevet i. For Carsten Bryder er der vigtigt at sikre denne forståelse for at kunne påvirke politikere og myndigheder bl.a. i forhold til at detailregulere mindre og for at tiltrække velkvalificeret arbejdskraft også fremover.

– Vi kommer til at blive lidt mere synlige. Vi går efter en skarpere N1-profil til glæde for vores 800.000 netkunder, fastslår Carsten Bryder.  

Nyheder direkte i din indbakke?