TARIFMODEL 3.0

Nye tariffer skal give fleksibilitet et ekstra skub

Fra nytår kan man flere steder spare næsten 90 procent på at bruge en kilowatt-time om natten frem for i den dyre ’kogespids’. Sammen med de svingende strømpriser skal tarifferne for transport af el motivere os alle til at tænke mere over vores forbrug.

Opladning af elbil

Arkivfoto: Adam Sund

I et grønt elsystem skal el bruges så fleksibelt som muligt under hensyntagen til to ting: Hvor meget vind- og solcellestrøm, der er til rådighed på et givet tidspunkt, og belastningen i det elnet, der transporterer strømmen ud til husstande og virksomheder.

For forbrugere er incitamentet til at være fleksibel i det første tilfælde elprisen, som i de seneste måneder er blevet nærmest en folkesport at studere time for time og som sågar har fået plads i vejrudsigterne i tv – omend på en ulykkelig baggrund af ekstremt høje priser.

Den anden del af motivationen er de tariffer, som man i elverdenen kalder betalingen for at få transporteret strøm i elnettet og frem til stikkontakterne. Den har historisk været konstant eller næsten konstant over hele døgnet, men er på vej i retning af store forskelle, afhængigt af, om strømmen bruges i ’kogespidsen’, når hele Danmark laver aftensmad og nettet er mest belastet eller om natten, når de fleste sover.

Konkrete tariffer varierer 

Elbilister kan spare tusindvis af kroner

Elbilister, der indtil nu har ladet op, når de kommer hjem fra arbejde, men som fremover venter med at starte opladningen til midnat, vil med de nye variable tariffer spare 3.600 kr. om året eller 300 kr. om måneden, ved et kørselsforbrug på 25.000 km. om året. Det viser beregninger fra Dansk e-Mobilitet. Elbilister, der allerede i dag lader op efter midnat vil spare 620 kr. om året.

...

Bevægelsen har været i gang i mange år, men præcist hvor store prisforskellene er blevet, og hvornår nye ændringer træder i kraft, afhænger af hvor i Danmark man bor, og hvilket af landets knap 40 elnetselskaber, man er kunde hos.

Folk i og omkring København får fx fra nytår en ekstra kontant motivation af netselskabet Radius til at undgå forbrug i den mest belastede tid fra kl. 17 til kl. 21 i vinterhalvåret (okt-mar).

Her kommer det nemlig til at koste 183 øre/kWh – eller næsten to kroner – at bruge en kilowatt-time, inden man overhovedet har købt strømmen af sin elhandler. Men kan man i stedet bruge den samme mængde strøm mellem midnat og kl. 6 om morgenen slipper man med 20 øre/kWh eller 61 øre/kWh mellem kl. 6 og 17 og kl. 21 til 24.

Se satserne i Radius pr. 1. januar 2023.

I dag er forskellen på forbrug i eller uden for kogespidsen 47 øre/kWh.

– De nye tariffer er resultatet af mange års arbejde med at forberede os på en ny tid, hvor det er lige så afgørende, hvornår vi bruger strøm, som hvor meget vi bruger. Det handler ikke så meget om aftensmaden, som er svær at gøre så meget ved, men om vask, opvask og især det nye store forbrug til at oplade elbiler og til varmepumper. Der kan man i fremtiden spare betydelige beløb, hvis man vil flytte sit forbrug, og hvis man ikke er villig til det, må man til gengæld betale lidt mere, siger viceadm. direktør i Green Power Denmark Mette Rose Skaksen.

De nye tariffer er resultatet af mange års arbejde med at forberede os på en ny tid, hvor det er lige så afgørende, hvornår vi bruger strøm, som hvor meget vi bruger. Det handler ikke så meget om aftensmaden, som er svær at gøre så meget ved, men om vask, opvask og især det nye store forbrug til at oplade elbiler og til varmepumper.
Mette Rose Skaksen, viceadm. dir., Green Power Denmark

De danske elnetselskaber står over for investeringer for mellem 41 og 62 milliarder kroner frem mod 2030, men beløbet afhænger stærkt af, hvor meget vi tilsammen formår at udjævne forbruget.

– Jeg kan godt forstå, at mange fokuserer på den nye tarif i den dyreste periode og ærgrer sig over timingen. Men det er vigtigt at huske, at de nye variable tariffer er en omfordeling mellem fleksible og ikke-fleksible kunder. Den nye tarifmodel medfører ikke i sig selv, at forbrugerne samlet set skal betale mere. Det samlede beløb, hvert enkelt netselskab må opkræve fra kunderne er nemlig stramt reguleret og skal godkendes af Forsyningstilsynet, siger hun.      

Tabt strøm koster dyrt lige nu

Ud over Radius og Cerius, der begge er ejet af Andel, og som leverer strøm på Sjælland, har fynske Vores Elnet og TREFOR El-net i Trekantområdet varslet en overgang til den nye Tarifmodel 3.0 med større spredning fra årsskiftet.

Mens den nye tarifstruktur ikke er et udtryk for en samlet prisforhøjelse, er den dyre strøm til gengæld stærkt medvirkende til at hæve prisen på transport af el. Det skyldes, at der uundgåeligt tabes 3-4 procent strøm undervejs i ledningerne, fordi der udvikles varme.

Netselskaberne skal ifølge lovgivningen dække det tab ind ved at købe ekstra strøm på markedet via udbud, og da de kilowatt-timer er mange gange dyrere end før vokser de samlede omkostninger betragteligt. Landets næststørste af slagsen, Netselskabet N1 med op mod 800.000 husstande og virksomheder som kunder, anslog for nylig, at omkostningerne til at dække tabt strøm i øjeblikket udgør 40 procent af alle udgifterne til at drive nettet.

Og det største netselskab Radius med én million kunder anslår, at de høje elpriser løfter den samlede pris for husstande og mindre virksomheder med cirka 100 kroner om måneden. Merprisen spænder fra 65 kr. for lejligheder med forbrug på 2.000 kWh til 170 kr. for parcelhuse med varmepumpe eller elbil og et forbrug på 8.000 kWh.

– Når elpriserne falder igen, vil det blive billigere at dække nettabet, og så vil tarifferne heldigvis også falde. Men den store forskel på dyre og billige timer er kommet for at blive, for det er netop meningen, at det skal være en økonomisk fordel at hjælpe med at spare omkostninger til at udbygge elnettet, siger Mette Rose Skaksen

Nyheder direkte i din indbakke?