ELEKTRIFICERING AF EUROPA

Overvældende interesse for overskudsvarme

Elektrificering af Europa: Warszawa og mange andre storbyer kan øge sin energieffektivitet ved at sektorkoble transport og opvarmning. Kong Frederik kaster glans over polsk-dansk aftale om at udnytte overskudsvarme fra Warszawas metro, så byens borgere – via eldrevne varmepumper – kan få mere miljøvenlig fjernvarme.

analysechef Sara Vad Sørensen fra Danfoss på Narodowy Metrostation i Warszawa

På pressesiden af et sikkerhedsbånd på Narodowy Metrostation møder vi analysechef Sara Vad Sørensen fra Danfoss. Hun oplyser, at renseanlæg, metrostationer, supermarkeder og andre ’varmekilder’ i Warszawa kan levere opvarmning til ca. 275.000 borgere – og dermed mindske kulforbruget til produktion af fjernvarme. Pressen er især interesseret i at få billeder af kong Frederik. Foto: Jesper Tornbjerg

Overskudsvarme er et medie-hit!

En afspærret perron på den moderne Narodowy Metrostation i Warszawa emmer af liv en regnvåd morgen i februar. Ingen af de mange gæster – herunder et talstærkt polsk-dansk pressekorps og en del hærdebrede sikkerhedsagenter – har tænkt sig at stige på et tog. 

Alle vil høre om overskudsvarme - og opleve kong Frederiks første udlandstur som dansk regent. Kongen deltager i et erhvervsfremstød i Warszawa og Szczecin.

Kameraer fra tv-stationer, aviser og kulørte blade er linet op bag et hertil-og-ikke-længere-bånd. De mange mediefolk er mødt op for at overvære indgåelsen af en aftale – Memorandum of Understanding (MoU) – mellem bystyret i Warszawa, Metro Warszawskie, Danfoss, den danske ambassade i Polen og Rambøll. 

Bag aftalen, der nyder støtte fra Danmarks Eksport- & Investeringsfond (EIFO), står også GEA Heating and Refrigeration Technologies, Bjerg Arkitektur og Elogic. Sammen skal de mange involverede nu undersøge mulighederne for at omsætte overskudsvarme fra metroen til elektrisk produceret fjernvarme til byens borgere.

Fjernvarme på elektricitet

På pressesiden af båndet på den hundekolde metrostation møder vi analysechef Sara Vad Sørensen fra Danfoss. Hun medgiver, at der er råkoldt på perronen, men oplyser samtidig, at der ikke skal ret meget andet end en motor til, for at der er overskudsvarme at samle op. 

Og motorer er der mange steder Polens hovedstad, der har 1,8 mio. indbyggere og et mål om at mindske udledningen af drivhusgasser med 40 procent frem mod 2030 og klimaneutralitet senest i 2050. 

Produktionen af fjernvarme er stort set udelukkende baseret på kul og andre fossile brændsler, der bidrager til luftforurening og klimapåvirkning. Klimamålene for hovedstaden skal bl.a. nås ved at omlægge til renere brændsler samt selvfølgelig energieffektivisering via energirenovering af bygninger. Læg dertil udnyttelse af overskudsvarme på Europas største fjernvarmenet:

– Metroen er bare én af flere kilder til overskudsvarme i Warszawa. Vi vurderer, at overskudsvarme bl.a. fra spildevandsrensning, ventilationsanlæg, supermarkeder og denne metro kan dække over 275.000 borgeres varmebehov, fortæller Sara Vad Sørensen og understreger, at til dette potentiale kan lægges overskudsvarme fra industrier og datacentre.

Varmepumper drives af elektricitet, og elektricitet til varmepumper i Polen kan dårligt beskyldes for at være grøn og klimavenlig. Kulkraft fylder det meste af produktionen, men vind- og solenergi gnaver sig ind på den fossile fætter og dækker nu knap en fjerdedel af forbruget. Ikke mindst solceller er i vækst, og om få år har Polen sin første havmøllepark. 

Warszawa: Vi vil være endnu grønnere

For Danfoss er metro-seancen er stor begivenhed, der bakkes op af såvel koncernens grand old man, Jørgen Mads Clausen, som landechef Adam Jędrzejczak. Hans polske team har gjort et solidt forarbejde op mod de lokale myndigheder, der på perronen er repræsenteret ved Warszawas viceborgmester Michał Olszewski og bestyrelsesformand Jerzy Lejk fra metroselskabet.

– Hver dag leder vi efter løsninger, der kan gøre vores by endnu grønnere. Alle teknologier, der kan mindske CO2-udledningerne i hovedstaden, vil blive vel modtaget af myndighederne. Takket være partnerskaber kan vi drage fordel af velafprøvede teknologier, siger viceborgmesteren til de mange rullende kameraer. 

Kolossalt potentiale

Udnyttelse af metro-varme bliver der også kigget på i London, og i det hele taget vil udnyttelse af overskudsvarme ved hjælp af varmepumper blive en vigtig del af Europas elektrificering – og dermed et middel på vejen til at hjælpe byer på vej mod klimaneutralitet. 

Analyser foretaget af bl.a. professor Brian Vad Mathiesen og hans kolleger på Aalborg Universitet og VE-agenturet IRENA viser, at potentialet for at udnytte lav-temperatur-overskudsvarme i Europa er kolossalt. Ifølge Danfoss er spildvarme verdens største uudnyttede energikilde.

– Alene i EU og Storbritannien er der omkring 2.860 TWh uudnyttet overskudsvarme pr. år. Det svarer til stort set hele EU’s forbrug af varme og varmt vand i boliger og serviceerhverv, fortæller Sara Vad Sørensen, der baseret på projekter om udnyttelse af overskudsvarme i Danmark fastslår, at tilbagebetalingstiden typisk vil være ganske få år.

Varmepumper med naturlige kølemidler

Efter optrinnet på Narodowy Metrostation går polske og danske teknikere nu i gang med de konkrete undersøgelser af mulighederne på metronettet. Herefter skal der evt. indgås kommercielle aftaler om levering af udstyr – herunder varmepumper, der er en kendt teknologi under fortsat udvikling. 

Mange danske/europæiske fjernvarmeværker og industrier investerer i varmepumper som alternativer til afbrænding af fossile brændsler og biomasse. GEA Heating and Refrigeration Technologies, der deltager i metro-projektet, har bl.a. leveret fire styk 10 MW varmepumper til E.ON Sveriges fjernvarmenet i Malmø.

Historisk har store varmepumper ofte været drevet på kølemidler baseret på problematiske kemikalier. Disse såkaldte HFC-gasser skal udfases takket være EU-regulering, så i disse år vinder varmepumper på naturlige kølemidler, der er skånsomme overfor miljøet og hverken ødelægger ozonlag eller i synderlig grad bidrager til forøget drivhuseffekt, frem.

– Branchen taler om ’the big five’: CO2, ammoniak, kulbrinter, vand og luft, forklarer Senior Director Henrik Winther fra GEA Heating and Refrigeration Technologies i Skanderborg.

Udviklingen af store varmepumper med naturlige kølemidler har været drevet frem bl.a. i Danmark, hvor dygtige køleteknikere har trukket på støtte fra ELFORSK-programmet dengang elnetselskaberne lagde 25 mio. kr. i puljen hvert år.

Behov for at geare op – også på elnet

– Lige nu er Storbritannien nok det største marked, men Central- og Østeuropa, hvor der er mange fjernvarmenet, er på vej op. Vi ser et gigantisk potentiale, så spørgsmålet er måske mere, hvor hurtigt og billigt vi og andre kan geare produktionen af anlæg op, siger Henrik Winther, der også peger på nettilslutning af de megawatt-store varmepumper som en generel udfordring på tværs af Europa:

Helt let er det ikke at grave kabler ned i travle byer, ligesom der ofte også skal findes plads til nye transformerstationer, for at servicere det øgede elforbrug.

Udover aftalen på metrostationen har Danfoss som en del af erhvervsfremstødet i Polen også – under overværelse af kongen – underskrevet et ’letter of intent’ med byen Grodzisk Mazowiecki, der ligger sydvest for hovedstaden og tæt på nogle af koncernens produktionsfaciliteter. Ambitionen er at skabe en fremtidsby med grønne løsninger og høj livskvalitet.

Lars Aagaard (M) og kong Frederik på Narodowy Metrostation i Warszawa
’Warszawas metro tjener indbyggerne som et bekvemt og hurtigt transportmiddel, men som en væsentlig del i hele hovedstadens infrastruktur kan metroen også hjælpe med at forbedre levevilkårene i vores by. Derfor ser vi det som en del af vores formål i samarbejde med Warszawa by at skabe projekter som disse, hvor man vil genbruge overskudsvarmen fra metroen til at opvarme bygninger’, siger Jerzy Lejk, der er bestyrelsesformand for Warszawa Metro, før han stiller op til gruppefoto sammen med bl.a. kong Frederik og klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M). Foto: Jesper Tornbjerg.

Nyheder direkte i din indbakke?